Superfina Achilles!

Åhh, igår fick jag sällskap av underbara Tessan i stallet! Hon stod och rakade Shanni när jag kom och hon hade lite otur för helt plötsligt slutade klippmaskinen att klippa - men som tur var lyckades hon fixa till den så att den fortsatte klippa sen så att hon kunde klippa klart Shanni.
Det blev ett pass i paddocken. Jag kände att eftersom Achilles blev riden i skogen/ute både lördag och söndag och sen har vilat i två dagar så behövde han sig en riktig genomkörare.
Han springer alltid på lite extra fint när Shanni är i närheten. Han är jättekär i henne. Det komiska igår var att han var jättekär i henne på avstånd men om hon kom i närheten så försökte han attackera henne....konstiga häst....Han som alltid fullkomligit älskat Shanni...Kanske var det för att hon var brunstig eller så är det något annat.
Han betedde sig ju likadant förra gången vi red ihop och han fick gå bakom Shanni upp från paddocken. Han började muppa sig på samma sätt igår och sen när då Tessan flyttade på Shanni så att Achilles kunde få gå först - ja, då ville han inte alls röra på fötterna....konstig häst...

Passet gick i alla fall jätte jättebra och han kändes super fin! Det blev som vanligt mjukgörande i båda varven och i alla tre gångarter. Jag är så glad för om man jämför oss hur vi ser ut nu mot hur vi såg ut för ett år sen så är det milsvidda skillnader (till det bättre!) nu. Vi har verkligen blivit ett sammansvetsat team....

Nästa lördag ska jag, Madde, Melinda och Steffi träna för Ann på Rosenbacka och jag längtar verkligen! Jag tror att både jag och Achilles längtar lika mycket efter att få komma igång med träningarna igen.
Vi kommer att rida i två grupper, först jag och Madde och sen Steffi och Melinda, och jag hoppas verkligen att Steffi eller Melinda kan ta kort på mig och Madde när vi tränar, så kan vi ta kort när de tränar. Åh, jag längtar!

Klockan åtta kom Ann och vaccinerade Achilles och Shanni, och innan det så hade jag och Tessan en timme att göra ingenting på - så vi tänkte att vi går upp och sätter oss inne hos Annika eftersom det är mycket varmare där än i stallet. Men eftersom Annika var och jobbade och varken Ingemar eller Anna hade extranyckel till huset så fick vi fint gå tillbaka till stallet och sätta oss där och vänta.

Det börjar verkligen bli kallt nu....när jag åkte hem så var det tre grader ute....

Eftersom Achilles blev vaccinerad igår så får han vila idag och imorgon lär han också få vila eftersom jag då ska hämta transport och fixa inför flytten på lördag.
Så därför funderar jag på om jag ikväll ska köra över Achilles sadlar, träns och benskydd till Rosenbacka - i sådana fall är det "bara" alla lådor med täcken etc och Lokes kärra som ska in i transporten.

Tessan flyttar Shanni redan på fredag eftersom det ska vara regionala tävlingar på Stäket på lördag och hon i sådana fall skulle bli tvungen att försöka lotsa sig igenom alla tävlingsekipage.

Som sagt, vintern är på ingång...det märks, i morse fick jag skrapa rutorna på bilen....Jag bara hoppas att vi inte får så sjukt mycket snö som förra året, och det behöver faktiskt inte bli riktigt lika kallt heller....

Just det, igår tog de bort Jasmine, Steffis gamla häst som Melinda köpte förra året. Hon blev 25 år gammal....Jag hoppas verkligen att Achilles också ska få bli så gammal (jag har ju alltid sagt att jag hoppas att han blir 30, och det gör jag fortfarande).
Det har i alla fall fått mig att tänka rätt mycket på hur jag ska göra den dagen Achilles ska få gå vidare till de gröna ängarna....och jag tror faktiskt att jag vill vara med hela vägen....gärna kanske med stöd utav någon men jag vill i alla fall inte överge honom i det sista ögonblicket...
Nu hoppas jag att det är många år kvar tills Achilles ska få gå vidare - men det är klart att tankarna har ju funnits där eftersom han inte är någon ungdom längre (även om han ibland tror det).