Från klarhet till klarhet...

Jag är så himla stolt över min lilla häst!
Hon går verkligen från klarhet till klarhet just nu! Det märks att hon är en tänkande tjej och när bara poletten trillat ned och hon förstår vad man begär så är det inga problem alls.

Jag och Madde red ett pass i paddocken ikväll - Tingeling var nyrullad så jag kände inte för att sitta barbacka på henne, det får bli en annan dag.
Jag beslöt mig då för att jobba på samma sätt som vi gjorde i måndags för Ann. Jag red mycket på volterna och jag ökade och minskade volten och var noga med att verkligen ta igenom ställningen och till och med vissa steg böja henne i halsen - och till vänster gick det riktigt, riktigt bra! Till höger är det fortfarande jättesvårt men jag fick till några steg.

Det är rätt fascinerande att jag idag verkligen får det där stödet i handen som jag inte fick förut och så länge jag inte har några högre krav på ställning på voltspår etc så går hon som ett tåg i rätt form och gör allt jag begär utan att gå på dubbla spår etc. Men när jag tar igenom ställningen ordentligt och överdriver den lite så som vi gjorde i måndags ja, då blir hon gärna så att hon trippar på dubbla spår. Men ändå, tänk vilka framsteg!

Idag passade jag även på att jobba lite med galoppen eftersom hon kändes lugn och tillfreds med sig själv och inte jagade upp sig för minsta lilla. Så jag började till vänster eftersom det var det varvet som var det bästa idag - och då minskade jag volten och tog igenom ställningen och sen ökade jag volten med bibehållen ställning och när jag sen kom ut på voltspåret så bad jag bara enkelt om galoppen och fattningen blev klockren! Och utan minsa trippande eller hoppande på stället!
Galopperade ett varv - sen orkade jag själv inte hålla ihop henne riktigt (det blir ju en liten omställning för mig att rida i galopp mot att rida i trav och eftersom jag inte riktigt fått loss henne i båda sidorna så blev det för tufft att rida någon längre galoppsträcka) och därför blev det avbrott men ändå ett lugnt avbrott.
Och nu till det mest fantastiska nästan - även efter galoppen så var hon relativt lugn och hon hetsade inte upp sig så mycket utan lyssnade faktiskt på vad jag där uppe ville att hon skulle göra, nämligen trava i lugnt tempo i låg och rund form och med bibehållen ställning.

Till höger däremot gick det inte riktigt lika bra, det märks som sagt att jag inte alls får loss henne i sidan och att hon accepterar min innerskänkel på samma sätt men jag fick ändå till i alla fall en bra fattning. Sen blev det lite kaos i hennes lilla huvud och det tog ett bra tag att lugna ned henne och få henne att koncentrera sig på annat än galopp.


Men jag är verkligen sååå nöjd med min prinsessa idag!!

Hon blev ju alldeles svettig så hon fick sig en dusch efter passet och så fick hon inviga sitt Showmaster Competition Nättäcke som jag köpte igår och så fick hon ett av sina Sjöhagen Fleece över. Och inte nog med det - vi stod ute en tjugo minuter och betade också medans hon torkade! Finaste tjejen!
Hehe...ja...ytterliggare ett täcke till samlingen vet jag att många tänker nu - men eftersom jag får duscha av henne efter varje ridpass i stort sett eftersom hon är så ambitiös och tar i från tårna så att hon blir supersvettig så kändes det här faktiskt som ett sådant täcke jag verkligen kommer att ha användning för och det var ju inte ens särskilt dyrt...

#1 - - Q med ridtravare i fokus!:

vad härligt du beskriver ert pass tillsammans =)

Känner igen mig mycket i det du beskriver .Har ju lite samma problem med knas .Mycket nerv och snurr i huvudet på honom också.Som tar ut sig i spänning i hästen och han kan bli lite "sladdig" där bak.Men det är precis som du säger."bara att träna på" det ger ju med sig med tiden och när styrkan finns.=)

mvh/Q