Vilodag...

Det där med veckoplanering verkar inte vara för mig egentligen, för det slutar ändå alltid med att jag ändrar om...Haha...
Idag får i alla fall Tingeling vilodag istället för imorgon eftersom Rickard behövde fixa en del med jobbet och det passade bäst idag visade det sig i efterhand så fick det bli så...

Hur ofta ger ni era hästar vilodagar?
Jag har två vilodagar i veckan för Tingeling. Det tycker jag är rätt lagom. Visst, ibland kanske hon bara får en vilodag och ibland får hon fler än två, men för det mesta så är det två vilodagar per vecka.
Jag tror nämligen att de, precis som vi, behöver återhämta sig lite mellan passen. Inte för att alla pass jag rider är särskilt ansträngande men det kan vara bra rent mentalt för dom att vila ibland också.
Unghästar ger man ju vila regelbundet för att de ska få smälta det de lär sig - även om vuxna hästar kanske inte behöver smälta det dom lär sig på samma sätt så kan det nog ändå vara nyttigt att låta dom vila ibland och smälta intryck dom med.

#1 - - Amanda med ridtravaren Janne:

Min Janne vilar 2-3 dagar i veckan, ibland mer, men så är han bara fem år och nyligen inriden :) då han blir äldre kommer han få jobba lite mer!

#2 - - Emelie:

Runisen lever ett stenhårt liv (skämt å sido). Men han får vilodag 1 dag i veckan =)

#3 - - Karro Grape:

Dandy fick alltid vila två dagar varje vecka. Frida däremot vilade 3 dagar på två veckor, alltså en dag ena veckan och två dagar nästa. Så det blev ungefär var fjärde-femte dag. Dock innebar ju alltid vila en skrittur i skogen för ponnyernas magars skull :)