Värd en miljon...

Ja, det är vad Tingeling är värd för mig idag...minst...
Jag åkte ut direkt till stallet efter jobbet, jag var bara hemma och bytte om. Detta för att Rickard skulle kunna åka till jobbet ikväll och fylla i tidrapport etc som behövdes fyllas i idag men som han inte kunnat göra eftersom han varit hemma med en magsjuk Cecilia.

Jag kom ut till stallet och då var Tingeling fortfarande kvar i hagen så jag gick och tog in henne och snäll som hon är så kom hon på en gång...Min underbara Tingeling...

Jag gjorde i ordning henne och satte på gramanen och sen gick vi ned till paddocken där Melinda och Stevie redan red. Tingeling skötte sig som den underbara lilla varelse hon är och gick jättefint och avspännt redan från början.

Jag började att jobba i skritt och övergång till halt. Det gick bra och jag fortsatte att jobba henne på böjt och sen på rakt spår i skritt och det gick jättebra. Det var bara en gång som det blev lite missförstånd men då sa jag bara till henne och då gick det så bra så. Sen fortsatte jag på samma sätt i trav. Rakt ut på fyrkantspåret och på böjda spår på volterna. Övergångar till skritt och hela tiden lugnt tempo. Sen fick hon trava jätte låååångsamt och det var jättejobbigt men hon var jätteduktig. När jag ridit i ca 25 minuter så tänkte jag det att jag skulle prova galopp eftersom det gick så bra för Tessan igår och Tingeling då var så himla duktig.
Men precis som Tessan sa så fattade jag bara när hon var lugn och inte uppjagad, och jag valde att fatta från skritt eftersom jag själv är mer balanserad i skritten. Och vet ni? Det gick jättebra!! I höger varv fick jag till två eller tre bra fattningar och jag galopperade sen ungefär ett halvt varv på volten och saktade sen av till skritt igen. Till vänster gjorde jag nog fem bra fattningar och även där galopperade jag sen bara några steg för att sen sakta av och göra en ny fattning, men bara när hon var lugn.

Det känns lite som när vi började rida i skritt och trav och de övergångarna, jag är typ för övertydlig och vill för mycket och då är Tingeling så lydig att hon har ju i för kung och fosterland och tar ett gigantiskt första steg in i galopp och då, innan jag var beredd, så hamnade jag lite i obalans men sen gick det så bra så.

Så nu ska jag fortsätta träna fattningar (det är ju väldigt stärkande också) och tänka ännu mer på mig själv att jag verkligen sitter och inte lutar mig framåt, och framförallt - jag behöver i stort sett bara tänka galopp och lägga bak skänkeln lite lite grann, så blir det en jättebra fattning. Där ser man hur olika Achilles och Tingeling är... Hehe...

Så ja, idag är min häst värd minst en miljon!! Så duktig var hon idag! Och jag gav henne till och med en morot innan jag åkte hem, det var länge sen hon fick det nu....




Jag har världens bästa häst, och jag är så glad över att hon är min!
#1 - - Irene:

Ja - bästaste Tingeling har gjort enorma framsteg! Jag märker bättring för varje vecka - småskutten och huvudfladder är så gott som borta nu.

Du har jobbat jättebra med henne - Grattis till miljonhästen Jenny! :-))

#2 - - Frida:

hon är ju så söt!! Vad kul att det går så bra!



svar: haha japp det är HW amigo transportskydd jag har, och jag tycker om dom! De är mjuka på insidan och stadiga, sitter på plats och en bra passform och stadiga kardborrar. Nyprpiset på dom är ju ca 500-600kr så de är ju inte så dyra :) Men jag köpte dom på rea för bara dryga 300:- så det var ett riktigt fynd!