Torsdag 30/6 2011

Igår fick det bli ett dressyrpass i paddocken. Tingeling kändes rätt på tårna och ofokuserad och jag hade svårt att komma till ridning.
Började med att jobba henne mycket i skritt. Efter det la jag in lite travövergångar på vissa serpentinbågar tex och någon bit på långsidorna här och där osv. Dvs mycket övergångar.
Hon var fortfarande superspänd bitvis och ibland mer fokuserad på vad som hände utanför paddocken än vad jag ville uppe på ryggen.
Jag tycker att det blir väldigt svårt när det blir så för jag känner då att jag själv inte kommer till ridning ordentligt. När hon är ofokuserad så blir jag ofokuserad även om det skulle vara tvärt om egentligen.
Det är något jag måste jobba på.

Efter trettio minuter så gav hon i allafall efter och blev så där fin som bara hon kan vara och då var hon även mer fokuserad på mig. Så det märks så tydligt att jag måste verkligen komma in i huvudet på henne för att hon ska bli så där fin.
Eftersom fokus igår låg mest på att få en lugn takt och avslappnad häst så blev det bara en galopp åt varje håll.
Jag vill inte börja göra fattningar ur en spänd häst eftersom det lätt blir pannkaka då...
Jag är väldigt nöjd med att det inte alls kom så många protester i vänstervarvet idag. Hon börjar bli fin även där...

Mys på stallgången blev det självklart efter avslutat pass och hon fick sig även en dusch. Jag släppte ut henne i hagen igen direkt efter att hon badat, så hon var härligt lerbrun på en gång igen...

Idag får Tingeling vila - den första och enda vilodagen denna veckan, och imorgon tror jag faktiskt att jag ska longera henne. Det var väldigt länge sen jag gjorde det nu så det kan nog vara på tiden att göra det.