Ändring i planeringen...

Som jag skrev i inlägget efter gårdagens ridpass så lutar det mot att det blir en ändring av tävlingsplanerna inför hösten. Jag kommer antagligen att välja att senarelägga vår debut tills att bli i vår i stället. Skälet till detta är att Tingeling trivs så väldigt mycket bättre på det raka bettet och jag känner inte att jag vill tvinga henne till något nu när vi äntligen hittat ett koncept som fungerar för oss båda.

De framsteg som vi har gjort tillsammans sen jag åkte ned med henne till Håkan i Eskilstuna och sedan åtgärdade tänderna är helt otroligt! Det är en helt annan häst nu! Numera så söker hon ett stadigt stöd i handen hela tiden och jag kan utan problem rida henne riktigt låg i formen och hon jobbar genom hela kroppen utan att spänna sig. Jag kan lika lätt variera formen och plocka upp henne i form och sedan igen ändra och rida henne lägre. Hon börjar helt enkelt bli precis så som jag verkligen vill ha henne.
Med lite mer styrka så kommer dessutom takten och det där extra påskjutet att komma. Det börjar redan dyka upp mer och mer under träningspassen och även om vi inte orkar rida i den takten och steget hela passet ännu så känns det att det blir längre och längre perioder.

Jag har alltid lovat mig själv att jag inte ska ha någon brådska, men samtidigt så vet jag ju hur jag är och när det väl börjar klaffa så vill jag att det ska gå jättefort...Men som sagt, jag ska istället kontakta de klubbar i närheten som kommer ha programträning runt datumet för den planerade tävlingen och se om jag på deras programträningar kan få rida på rakt bett. Kan jag det så kommer vi istället för att åka på lokal tävling att åka på en programträning och låtsas att vi ska iväg på riktig tävling.

I övrigt så ska jag försöka få till lite fler träningstillfällen med Ann så att vi kan intensivträna lite och så ska jag naturligtvis träna på hemmaplan själv också. Jag tycker just nu att det är så himla roligt att rida på min lilla häst att jag allra helst inte skulle vilja sitta av efter ridpassen. :-)

Jag ser med spänning fram emot vilka framsteg vi kommer att göra nu med tanke på hur mycket bättre allt går bara sedan ET- och tandläkarbesöket! Varje dag går vi från klarhet till klarhet och som sagt, just nu är det så skoj att rida!