Dagens ridpass 30/12 2012...

Dagens ridpass visade sig bli dagens andra utmaning.
Jag överlevde att gå ned till hagen och hämta Tingeling och vi kom båda upp till stallet välbehållna.

Jag gjorde i ordning henne och eftersom det regnade ute utöver isen som redan var så fick det bli ett pass i ridhuset. Det visade sig bli en utmaning...
Med tövädret som är så innebär ju det att snön även rasar från ridhustaket...

Tingeling var spänd redan från början och blev rädd vid något tillfälle när snön rasade men jag satt kvar och sen kunde vi jobba vidare.
Jag fokuserade på lösgjordhet och en avslappnad häst idag med tanke på omständigheterna.
Jag började med serpentinbågar men gick sen in och jobbade på en stor volt som jag ökade och minskade. Jag började i skritt och gick sen över till trav. I traven kändes hon mer spänd igen så jag red massor med övergångar skritt-trav och var noga med att hon var kvar i en låg och rund form i övergångarna och att hon behöll ställningen i nacken och inte blev för rak.
Testade en galopp i varje varv men det var alldeles för spänt idag så jag la det åt sidan helt idag. Det ska vara avspänt och lugnt när vi jobbar med galoppen och dagens snöras gav inte de bästa förutsättningarna.

Jag avslutade efter en stund när hon kändes lugn och avspänd i båda varven. Det blev inget långt pass, bara ca 30 minuter, men det fick räcka.

Passade på att smörja alla saker efter jag ridit också, det var länge sen jag gjorde det nu.
Tingeling och jag tog oss hela ned till hagen igen också. Min finaste prinsessa förstår att jag har supersvårt att gå i ishalkan och gick låååångsamt bredvid mig...