Fokus på rätt saker...

Jag tycker det är rätt fascinerande det här med att vi inför varje år sätter upp mål - jag är ju absolut likadan som andra och sätter också upp mål.
Dock har jag lärt mig en sak och det är att de mål jag sätter upp ska vara nåbara för att jag ens ska tycka att det är skoj att försöka uppnå dom.
 
Jag tycker att det är viktigt att man sätter upp mål som är på den nivå man faktiskt ligger. Mina mål för dessa år är ju att fortsätta jobba på Tingelings lösgjordhet och takt osv. Att sätta upp mål som att vi ska göra galoppombyten osv är ju ingen idé när vi inte ens kommit förbi de första stegen i utbildningsstegen gällande takt och lösgjordhet...
 
För är det något jag tycker är viktigt med min häst så är det att hon är lösgjord och mjuk i kroppen. Det är samma sak som med mig själv, min kropp måste vara mjuk och lösgjord för att jag ska fungera så bra som möjligt. Att gå runt och bära på spänningar gynnar ingen...
 
Ofta tycker jag att man ser hur man hoppar över stegen med lösgjordhet och mjukhet för att det är så viktigt att få göra "de svåra sakerna". 
I mina ögon så är grundridningen den allra viktigaste. Det är den man kommer tillbaka till med jämna mellanrum, det är där både häst och ryttare ska känna sig trygga.
För funkar inte grundridningen så kan det omöjligt fungera med övriga övningar..
 
Det är ju lite som att bygga ett hus - hur kan man bygga ett ordentligt hus om inte grunden är väl gjuten? Det kommer ju sluta med att huset rasar. Och lite så tror jag faktiskt det är i ridningen också, att om man inte bemästrar grunderna så kommer inte det andra fungera heller.
 
Sen förstår jag inte varför man ska ha så bråttom framåt? Ta det i hästens och er egen takt...För vad är det egentligen som är det roliga, är det att vara framme vid målet eller är det resan till målet?
I mina ögon är svaret enkelt - det är resan till målet som jag tycker är skoj även om det också självklart innebär motgångar och stunder då man känner det som att man inte kan klara något alls. Men tänk vilken känsla man får när den där uppgiften sen är avklarad? Helt fantastiskt!
Jag kan säga att vi försökte att stressa fram något för ett år sedan och det slutade i kaos - så jag har därefter bestämt mig för att allt får ta den tid det tar.
 
Det får göra det för att för mig är fokus på de så viktiga grundpelarna med grundridning det allra viktigaste!