Ge beröm...

En viktig del till att få Tingeling på min sida och för oss att göra framsteg är att ge beröm. Hon är en häst som verkligen behöver få höra när hon gör rätt, för hon är så smart att hon hela tiden letar efter att göra rätt - och när man då berömmer så slappnar hon av.
 
Jag tror rent generellt att ryttare är väldigt dåliga på att ge beröm - vi ser det nog väldigt mycket som att om vi inte säger något alls så är det beröm nog, och så säger vi ifrån när det blir fel.
Men som sagt, där har jag fått tänka om för min häst behöver få höra när hon gör rätt.
Vid minsta lilla spändhet så ska jag klappa lite på henne och säga att det är okej, så att hon känner att hon litar på mig och att det inte är så farligt....
 
Jag tror ju på att man ska ha roligt när man rider, och den glädjen ska både ryttaren och hästen känna. Jag kan i alla fall lova mig själv att jag ska bli mycket, mycket bättre på att verkligen ge beröm till Tingeling när jag rider - så att hon kommer att tycka att det är lika roligt som jag när vi rider.
 
Hur gör du, ger du beröm till din häst?