Dagens ridpass 26/7 2014...

Morgonstund har guld i mund och jag kan känna att nu var det länge sen jag gick upp så här tidigt men eftersom det även idag skulle bli strax över 30 grader så hade jag bara att välja på att rida tidigt på morgonen eller inte alls eftersom vi hade vänner över på middag som sen stannade kvar hela kvällen.
 
Jag var i stallet tjugo över sex i morse och fem över sju satt jag upp och började ridpasset. Några få bromsar men inte så jättefarligt.
Fokus idag blev mer travarbete än galopp även om jag självklart jobbade henne lite i galoppen också (det är ju så himla bra för att få bort gräsmagen).
Idag red jag öppnor med olika tvärning utmed långsidorna och hon kändes riktigt fin.
 
Det märks att några dagars lösgörande ridpass har varit bra för kroppen för henne - hon blir mjukare och mjukare i kroppen igen och i och med att jag sätter igång henne så minskar ju även magomfånget lite, hoppas jag...
 
Efter jobb utmed fyrkantspåret så jobbade jag med serpentinbågarna och då varierade jag med att rida övergångar vid X eller mitt på bågen, allt för att hon inte skulle lista ut vad jag skulle göra i förväg och därmed förekomma mig.
 
Positiv häst och mycket glad ryttare som sen skrittade av en runda!
 
Självklart blev det en dusch även idag, men det märktes att jag lagt passet bra för hon var inte riktigt lika svettig som igår.
Efteråt fick hon gå ut i hagen och jag passade på att ge vatten till hästarna.
 
Sonia hade inte vält sina stolpar idag! Men eftersom jag inte kände mig helt säker eftersom hon låtit dom vara på natten tidigare också så åkte jag tillbaka till stallet i eftermiddags och då stod de också kvar!
Då passade jag självklart på att fylla på vatten igen - friskt vatten uppskattar de verkligen och det behövs ju nu i värmen.
 
Jag var så "snäll" att jag även ställde ut en mjuk hink med vatten vid sidan om stolparna till Sonia. Dels är det ju lite extra vatten men så tänkte jag att om hon nu känner för att skvätta ned sig med vatten så kan hon ju använda den hinken istället och då står den så pass långt bort att den inte blöter ned marken runt stolparna...