Dagens träning hos Ann 30/3...

Jag är förvånad över hur pigg jag var i morse när klockan ringde trots att vi ställt fram klockan en timme till sommartid och jag dessutom vaknat flera gånger under natten för att jag inte kände mig säker att mobilen skulle ställas om automatiskt (vilket den självklart gjorde)...
 
Underbara Madde (min hovfotograf och hjälpande hand) hängde med och det är alltid lika trevligt med hennes sällskap.
 
Jag hade inte jättehöga förväntningar när vi kom fram eftersom det faktiskt var första bortaträningen på typ ett halvår och det alltid är lite spänt då - men med tanke på hur bra jag lyckats rida ur spändheten åtminstone på hemmaplan så hoppades jag att det arbetet skulle visa sig även på bortaplan. 
Tänk så rätt jag hade! 
 
Tingeling var som vanligt väldigt cool när vi kom fram och stod helt blickstilla när jag gjorde i ordning och satt upp. Eftersom vädret var så fantastiskt så höll vi till på utebanan och den var dessutom nyharvad så underlaget var helt perfekt!
 
Mycket riktigt så var hon spänd i början men ändå helt okej fokuserad på mig och inte allt för uppstressad i huvudet - en helt okej start med andra ord!
Jag började med att värma upp i skritt och då red jag liknande som jag har gjort på hemmaplan, skänkelvikningar där jag fick vara supernoga med att ställa i nacken, inte fastna i innerhanden och inte tränga med innerhanden (en ny olat jag lagt mig till med tydligen) och verkligen forma henne i kroppen runt min innerskänkel.
Efter inte alls så lång tid så fick jag en helt okej känsla i båda varven och vi fick faktiskt massor med beröm.
 
Vi gick över till travarbete och fick rida en superbra och rolig övning - upp på medellinjen och sen skänkelvikning ut till halva långsidan och sen direkt ur det öppna resten av långsidan. Där märker man verkligen fördelen av en fullstor ridbana för annars hinner man inte med det (men då är ju den varianten som jag brukar rida en bra kompromiss).
Vi varvade med något varv på volten också med övergång till skritt med bibehållen ställning i nacken - nogrannhet och stadig hand var mantrat idag (och förstås att inte tränga med innerhanden eftersom Tingeling då får lite panik).
 
Övningen jag fick rida i trav fick jag sen även rida i galopp till vänster (eftersom det i dagsläget är vänstergalopp som funkar bäst för oss) och som vanligt när jag gör en övning i en ny gångart så blir det ALLTID fel när jag gör den första gången, haha - prestationsångest eller något, jag vet inte...
I alla fall så blev det då ett avbrott när jag kom in på medellinjen och skulle börja flytta undan, men det gjorde ingenting utan vi gjorde om och andra gången så blev det superbra.
I galopp valde vi dock att inte rida skänkelvikning ned på medellinjen på båda sidorna utan vi red rakt ut på ena långsidan, detta för att Tingeling inte skulle tycka att det blev för mycket och för jobbigt.
Andra gången jag kom ned för att rida skänkelvikning i galopp så blev hon lite för rak och jag hade mitt innerben lite för långt bak - så då gjorde hon istället ett klockrent byte!!
Vårt första klockrena byte någonsin! Och mjukt var det och egentligen helt fantastiskt för hon var ju inte ett dugg upprörd eller spänd varken vid bytet eller efter heller! Så då kan man ju inte bli sur utan det är ju bara att berömma MASSOR och sen red vi då i höger galopp ut till spåret och sen bröt vi av och gjorde om.
Jag kan säga att även om det inte var meningen så gjorde det egentligen hela min träning för det är något jag oroat mig över - att jag den dagen det blir dags för oss att träna byten inte kommer att kunna rida henne i byten för att det ska bli för stor rörelse. Så att idag få bekräftat att vi åtminstone kommer kunna rida byten från vänster till höger utan att jag åker av är ju helt fantastiskt! Och eftersom det funkade från vänster till höger så ser jag inte någon anledning till att det inte skulle funka från höger till vänster heller...
 
I alla fall, vidare i träningen då så fick jag även rida galopp på volt med avbrott både till skritt och till trav och det märkdes att jag började bli trött då för då tappar jag stabilitet i både armar och bål - men å andra sidan så måste jag ju träna mer för att orka mer så vi pushade lite till innan jag och Tingeling fick vila lite.
 
Sen gick vi över till att jobba med högergaloppen och eftersom den strulat lite för oss ett tag (även om vi nu verkligen börjat komma ur den svackan igen) så valde vi att inte rida skänkelviksövningen på medellinjen utan vi la högergaloppen på volten istället. Tingeling taggade till lite då också eftersom hon älskar att galoppera men då red vi ungefär fyrtioelva övergångar till skritt och jag fick rida på en mindre volt för att verklgien hålla koll på yttersidan och då minsann så blev det superbra och en superfin galopp - lika fin som till vänster!
Jag avslutade högergaloppen med att rida galopp runt fyrkanten.
 
Sen var vi båda helt slut och då travade vi av och självklart så plockade Tingeling fram supertraven då och då när jag är så där trött så är det svårt att sitta i den och dessutom tycker Tingeling att det blir lite jobbigt och hon får lite svårt att göra något annat än just trava stort, haha....men fin var hon!
 
Tack vare underbara Madde har jag massor med filmer (med bytet bland annat!) och bilder men jag har inte hunnit fixa dom ännu så de får komma i ett senare inlägg.
 
Jag är så himla stolt över oss båda och ser verkligen fram emot att fortsätta träna på hemmaplan och även vår nästa bortaträning! Planen är att få till flera träningar under påskhelgen och de planerna vi har då tror jag kommer att göra massor för vår utveckling så nu hoppas jag bara att allt går som vi har tänkt!
 
En helt underbar start på denna vårsäsong helt enkelt!! Vi är på G nu!