Dagens ridpass 30/4 2015...

Alltså min lilla häst - WOW säger jag bara! 
Jag vet ju så väl att hon går inte bättre än vad piloten på ryggen rider och när piloten gör rätt så är hon ju så himla fin! Det är inte lätt men åh, vad roligt det är när man har haft ett sånt här pass som idag! 
Jag ville aldrig sitta av!
 
Fokus för dagens ridpass var lösgjordheten och speciellt kände jag att jag ville fokusera på att få loss henne i bogarna och samtidigt ha koll på att jag inte tappar den där ytterbogen utan att jag har koll på både ytter och innersida och har henne helt inom ramen. 
Så idag blev det en gammal favoritövning som jag vet gör just detta - nämligen skänkelvikning in i "väggen" eller staketet som det blir i det här fallet när vi höll till på utebanan. Jag började redan i skritt att rida skänkelvikningar utmed långsidorna och fokuserade på att verkligen ha koll på bogen så att jag fick till det att hon formar sig där runt min innerskänkel och att det inte blir så att halsen bara blir böjd - ha koll på yttersidan med andra ord!
 
Jobbade lika i båda varven och på kortsidorna la jag ett varv på volten för att få möjlighet att dessutom växla ställning och ställa henne inåt så att jag fick koll även på andra yttersidan - mycket nyttigt eftersom jag då automatiskt växlade ställning också och Tingeling fick tänka lite när det blev en ny innersida.
 
Efter några skänkelvikningar så växlade jag till att rida öppnor utmed långsidorna i stället och var lika noga där att ha koll på yttersidan och inte böja halsen utan forma henne runt innerskänkeln. En bra test på att man verkligen har hästen lösgjord runt innerskänkeln i det läget är att släppa innertygeln och ser om hästen fortfarande formar sig runt innerskänkeln - det gjorde Tingeling så jag känner mig oerhört nöjd!
 
Red dessa övningar i trav på samma sätt i båda varven och när hon kändes så där fin och avspänd och inramad så fattade jag höger galopp  på volten på kortsidan istället för att trava där och det blev en så himla bra fattning och  fin galopp! Bröt av till trav sen och gick direkt ut i skänkelvikningsövningen igen och så rullade jag på så att jag växlade mellan trav och galopp på volten på kortsidan. Om hon kändes för taggad så blev det ingen galopp.
 
Även till vänster blev det supertrevligt, vilket det ju för det mesta är, men där märkte jag också att jag kände det som att jag fick till det ytterligare ett snäpp just för att jag hade stenkoll även på ytterbogen i vänster varv.
 
Det var ett nöjt ekipage som skrittade av sen på lång tygel!
Fina, fina lilla hästen!