Dagens ridpass 29/12 2015...

Brrr....det är kallt ute nu! 
Men ändå så himla härligt med snön som ligger vit på marken och lyser upp och så känner man ju hur frosten biter lite i kinderna, och så länge man har varma kläder på sig så är det ju helt okej.
 
Jag tog in Tingeling från hagen lite tidigare idag och kunde rida så att jag sen var färdig precis vid insläppet. Hon dör inte av att få komma in en timme tidigare en dag så här...
 
Som sagt, det var kallt ute så jag invigde mina vinterstövlar för säsongen och det i kombination med ridkjolen, en tjock ullig tröja, tjocka varma vantar och min Spooksväst gjorde att jag inte frös alls...
Dock märkte jag att det var länge sen jag red i vinterstövlarna och de är mycket lättare än mina vanliga stövlar = jag tappar lättare balansen och fastnar dessutom med stövlarna i stigbyglarna...det kom jag ihåg sen att jag gjort tidigare med dessa stövlarna....Men jaja, jag frös ju inte i alla fall men kommer inte att rida i de stövlarna när jag tränar.
 
Jag och Tingeling hade lite diskussioner idag, det har vi ju nästan alltid så här dagen efter att Therese ridit. Ibland tror jag faktiskt att det är bättre att Tingeling står en dag efter att hon ridit för att "tänka efter och smälta" det passet. Men det fick hon alltså inte idag.
 
Jag värmde upp på åttvolten och hade en riktigt, riktigt fin känsla i båda varven redan från start. Då gick jag över till att rida samma åttvolt i trav och även där är hon ju fantastiskt fin i vänstervarvet och övergången till det, och mycket, mycket bättre i övergången till högervarv numera också.
 
Jobbade sen i trav utmed fyrkantspåret med lite volter och där kände jag att jag fick till den där supergungiga traven även på rakt spår idag utan att hon för den delen älgade iväg eller blev för lång, utan jag kunde fortfarande påverka henne i den - för kan jag inte det så är det ingen idé att hon har den där fina flashiga traven. Jag var noga med att även på raka spåret behålla ställningen i nacken för att hon inte ska kunna bli så där styv och superrak i sin nacke och hals som hon gärna blir. Det kändes bra och jag kunde till och med lägga volter utan att tappa takten totalt. Visst, ibland blev det svårare men jag känner mer och mer att det faktiskt fungerar.
 
Till vänster tänkte jag min högersluta igen och det kändes också bra bitvis men så blir det svårt ibland och då gäller det att jag är supersnabb att rätta till det och vara på henne tills hon ger efter. Även här kändes det som att jag fick till en bra känsla. 
 
Sen gick jag tillbaka till att jobba övergångar skritt-trav-skritt och även skrittjobba lite mer. Jag gjorde några skänkelvikningar på diagonalerna i båda varv i skritt och där fick jag också till det riktigt bra. Undan vänster skänkel var det svårare bitvis för där vill hon gärna bara tvära och inte gå framåt, men jag fick till det riktigt, riktigt bra med lagom tvärning efter några försök.
 
Det känns lite surt ibland när man som idag sitter på henne med en fantastisk känsla i både hand och sits och jag känner att hon ligger verkligen HELT rätt och känns så mjuk, låg och rund och fin i skritten, och då skulle jag så himla gärna ur det bara vilja fatta en kort fin och lika rund och låg högergalopp - men jag VET att det inte kommer att vara så då för då kommer hon direkt göra sig styv och försöka vinna den kampen...så idag lät jag bli....men åhhh, ,vad det kliar i fingrarna... jag vill ju så gärna...
Jag får se hur jag känner mig imorgon men om hon känns lika fin då och det inte är riktigt lika kallt så att jag kan rida med vanliga ridstövlarna så kanske, kanske jag kan galoppera med henne om jag känner att jag orkar ta striden...
 
Therese hade lektion under en del av tiden jag red och hon sa att hon såg jättefin ut i både skritt och trav idag - så det värmer ju verkligen för där känns det som sagt som att jag verkligen börjar hitta knapparna...