Dagens ridpass 26/2 2015...

Jag går runt i ett lyckorus just nu - min lilla FANTASTISKA häst bjuder på en sån härlig känsla pass efter pass just nu att jag ständigt har ett fånigt leende på läpparna!
 
Ikväll slog det mig att tänk att jag nu äntligen sitter och har pass med den här supertrevliga känslan varje gång. Den där känslan som jag kände inom mig skulle komma redan när jag provred henne för fyra år sedan.
 
Känslan i början är alltid lite stelare men det beror ju också på att hon inte är uppvärmd. Dock måste jag säga att det märks redan från början att hon är mer lösgjord från start än hon någonsin har varit, och det är ju ett tecken på att jag faktiskt får henne loss och lösgjord under varje ridpass jag rider. Man behöver inte börja om helt från början vid varje pass då...
Det märks även mentalt på Tingeling att hon är mer lösgjord i kroppen och mer avspänd - hon är trygg som en filbunke men en vaken och alert sådan. Precis som jag vill ha henne med andra ord!
 
Idag fokuserade jag en hel del på skänkelvikningar. Detta för att jag inte tyckte att jag fick henne att lägga sig i min vänsterhand så som jag ville. Jag red skänkelvikningar i både skritt och trav och i galoppen fokuserade jag sen på övergångar både från skritt och trav. Idag var det lättare att fatta höger galopp från trav och jag fick till i stort sett bara bra fattningar där jag inte tappade formen på henne och där jag kunde få till en bra rund och kort galopp åtminstone cirka en halv till en stor volt. Det kommer mer och mer!
Det gäller att vi båda verkligen hittar samma känsla som vi nu har i vänstergaloppen.
 
Vänstergaloppen är ju lättare så där jobbade jag både på volt och på fyrkantspår och idag så testade jag att tänka lite ökning på långsidan för att sen bromsa upp innan hörnet men fortfarande behålla galoppen. Det gick helt okej!
 
Avslutande traven var som vanligt helt fantastisk! Det är verkligen en sån häftig känsla hon bjuder på nu och jag bara njuter! Helt lösgjord, mjuk och så elastisk och fin! Bästa hästen!
Avslutade med att jobba på serpentinbågar samt att flytta henne i skänkelvikning in till kvartslinjen och sen ut igen och det lyckades jag göra utan att tappa takten.
 
Det är verkligen en ren fröjd att rida just nu och jag bara längtar tills vi får jobba ihop igen!