Dagens ridpass 29/7 2015...

Det fick bli vilodag igår för Tingeling eftersom det vart så sent efter att hovslagaren var där. Tingeling verkade dock inte klaga utan var väldigt nöjd.
 
Idag hade jag sån tajming att jag hann mocka precis innan det var dags att ta in hästarna, så jag tog in Tingeling medans en av personalen tog in hagkompisarna Keira och Kalexia som var kvar ute med Tingeling.
 
Idag red jag på det vanliga raka bettet och satte på gramanen som lite extra hjälp - min tanke var att koncentrera mig på galoppen och med det tidigare passet med problemen i högergaloppen i tanken så kändes det som en bra idé att ta hjälp av gramanen. 
 
Fördelen med att stå i ett stall där det är många hoppekipage är att det ständigt står hinder framme, och de senaste dagarna har det även legat bommar ute med travavstånd emellan - och det gjorde det även idag så jag tog tillfället i akt att värma upp över bommarna!
Jag la mig i en stor åttvolt där bommarna var vid X och red därmed över dom en gång varje varv i volten oavsett vilket håll jag la volten åt. Tingeling tvekade inte det minsta denna gång utan skrittade först över och sen travade hon över utan problem.
Jag märkte på en gång att hon tyckte det här var superskoj!
 
Efter uppvärmning i skritt och trav så gick jag över till det största målet med detta ridpasset - att ta tag i galoppen. Jag började i högergalopp idag eftersom jag tänkte som så att om jag börjar med den så har jag mer ork till den vilket kan behövas eftersom det är den jag tycker är svårast.
Hon var så himla fin!!
Hon gjorde klockrena fattningar och jag kände att jag kunde sitta ordentligt med ett trevligt stöd och ställa inåt utan att jag fastnade i innerhanden! Nu ska jag bara försöka få till exakt den känslan även utan gramanen...jag vet vad det är som gör att jag blir så trygg med gramanen på, den ger mig lite extra stöd plus att den stoppar Tingeling från att bli lite,lite för hög och därmed rucka min balans. Men skam den som ger sig, jag ska minsann få till exakt samma känsla utan den för det vet jag att jag kan!
 
Jag gjorde en hel del fattningar men valde även att rida på framåt i galoppen och eftersom hon var så fantastiskt fin och trevlig så nosade jag faktiskt lite på den förvända galoppen i högergaloppen också. Hon orkar ju inte riktigt men hon tyckte det var fantastiskt roligt, och det tyckte jag också!
 
Efter det jobbet var hon rätt så taggad (hon älskar ju verkligen när det händer något nytt, speciellt i galopp, och taggar till som sjutton då) och då valde jag att byta galoppjobbet i höger till att rida galoppjobb i vänster efter att ha lugnat ned henne så att hon även om hon var taggad var avspänd.
Idag måste jag säga att jag tyckte vänstergaloppen gick sämre än högergaloppen. Det är ju skoj att det skiftar och är egentligen inget ovanligt och inte något jag tänker hänga upp mig på. Fokuset idag var ju just högergaloppen eftersom det är den jag haft svårast med tidigare nu.
 
Jag avslutade sen och travade av över bommarna igen, och då märktes det att Tingeling tyckte det här var suuuuperskoj för då hade hon dålig koll på benen och ville helst bara springa så fort hon bara kunde. Sen att jag också var trött i kroppen efter ridpasset gjorde att det inte var särskilt lätt...jag blir ju väldigt mycket tröttare i kroppen när jag rider på det vanliga bettet i och med att hon med det blir starkare för mig än vad hon blir på hissbettet men jag vill ändå lägga in såna här pass regelbundet eftersom målet är att jag ska få samma känsla på vanliga bettet på sikt.
Efter ridpasset skrittade vi ut runt fälttävlansbanan och även där fick jag känna mig som en riktig hoppryttare för det finns ett ställe där det blir väldigt lerigt och efter de här dagarnas regn så var det just lera där, och min häst hatar lera och även om hon normalt ändå brukar gå över med stoooora steg så valde hon idag att hoppa över! Jag satt kvar så det var ingen skada skedd men jag var inte riktigt beredd på det...Haha, det är tur att hon bara hoppar över och sen stannar och inte drar iväg, för som sagt, då ramlar man inte av. Hon är bra smart min lilla vita brud som inte gör några krumbukter i onödan.
 
Jag har tänkt försöka lägga in lite mer bomjobb så här just för att jag vet att hon normalt sitter fast i bogen och just bomjobb är ju jättelösgörande för bogen ihop med öppnor. Så fort det torkar upp lite så har jag även tänkt att jag ska bege mig ut och klättra i skogen och gå över stock och sten där när vi rider ut.
 
Nu ser jag fram emot morgondagens pass som jag har tänkt lägga upp på ungefär samma sätt.