Dagens ridpass 30/7 2015...

Vilket konstigt väder vi har! Det har vräkt ned regn i omgångar och sen så dyker solen fram emellanåt korta stunder och då blir det supervarmt.
Men det är så blött överallt nu att hästarna faktiskt hade fått komma in lite tidigare för att torka upp...
 
Jag hade tänkt att jag skulle lägga upp ridpasset som igår men eftersom vår utebana inte klarar hur mycket regn som helst och stod lite under vatten efter en hel dags regnande så valde jag att gå in i ridhuset istället efter att ha skrittat fram ute.
Tur var ju det för regnmolnen cirklade runt oss och bara några minuter in i ridpasset så kom det en stor skur igen...
 
 
Tingeling kändes fin idag och även om hon var lite taggad så var hon ändå lugnare än igår. Jag fortsatte med mitt jobba av låg, rund och avspänd och även idag hade jag vanliga bettet och gramanen som sällskap. Jag värmde upp på stora volter och på fyrkantspåret.
Lekte lite med öppnorna och slutorna i uppvärmningen och red lite öppna första halvan av långsidan och sen en stor volt och sen sluta sista delen av långsidan - superbra med speglarna i ridhuset för då hade jag koll på tvärningen hela tiden!!
 
Galoppen la jag idag på stora mittvolten eftersom jag tänkte att jag då har lättare att använda mina ytterhjälper och att Tingeling inte får möjlighet att trycka sig mot väggen någon lång sträcka eftersom vi bara touchar väggen två gånger.
Jag började med högergaloppen även idag och hade en trevlig känsla även om det ibland går lite fort, men varken hon eller jag orkar ju heller hålla ihop det till en riktigt kort galopp än. Men det kommer. Jag är så glad bara att det blir rätt galopp och inte en massa strul.
Jobbade i vänstergaloppen sen och det är ju lite lustigt att jag nu tycker att den är svårare att få till - men jag är glad över att det skiftar....
 
Efter galoppjobbet var det en Tingeling som var suuupertaggad och gärna bara ville springa så fort som möjligt, men jag gav mig inte där utan jag red en triljon övergångar och när hon började lyssna mer på mig så red jag utmed fyrkantspåret och red sen skänkelvikningar på diagonalerna. Det är verkligen nyttigt att göra dom på långa diagonalen nu när jag ridit i litet ridhus så många år. Det känns lite annorlunda men det är ju verkligen en lyx med ett fullstort ridhus.
 
Appropå lyx så var vi faktiskt ensamma i ridhuset större delen av ridpasset idag - och det är verkligen en lyx att vara ett ekipage i ett 20x60 ridhus. 
 
 
#1 - - Jennie Looi :

Sv: tack för tipset! Ska kolla upp det :D