Dagens ridpass 29/9 2015...

Fina, älskade, bästa lilla hästen - det är så otroligt roligt att rida just nu! Visst, det är fortfarande oerhört svårt men jag tycker själv att det blir bättre och bättre för varje ridpass!
 
Jag började passet med att skritta ut runt fälttävlansbanan. Det var ett tag sen vi skrittade runt hela den nu eftersom det varit så himla blött, men nu har det torkat upp riktigt bra efter några dagars uppehåll med solsken så idag skrittade vi fram där.
 
Sen passade jag på att rida i kvällssolen i paddocken och det var så himla mysigt! 
Jag red som i lördags på träningen, först övergångar på volt och där var jag noga med att hon tog mina skänklar och svarade framåt utan att slänga ut bogen eller trycka sig någonstans.
När jag tyckte att det fungerade så red jag öppna med volter på långsidan. Även här fick jag till en riktigt trevlig känsla och jag tyckte faktiskt att höger kändes bättre än vänster idag. Jag hade ju lite svårare med höger i lördags men idag var det tvärt om.
 
Jag hade som mål att rida ett varv på varje volt, men om hon inte var rund och mjuk i kroppen så låg jag kvar på volten tills hon kändes fin.
 
Jag testade även lite galopp idag och det är svårt till höger fortfarande, men till jag fick rätt galopp och den var lugn och utan studs, så jag känner mig ändå nöjd. Till vänster kändes det bättre och så länge jag är noga med att hon där inte blir för lång så känns det också helt okej.
Det är ju lite som vi alltid haft det, att det är svårare i galoppen men är väldigt trevligt så länge jag har koll. Jag måste bara lita på mig själv att jag faktiskt har koll...
Men det är helt klart den stora utmaningen denna vintern att få lika fullständig koll på henne i galopp som i övriga gångarter. 
 
Jag hann inte prata med Therese idag heller så jag vet inte riktigt hur hon upplevde passet i måndags men jag träffade däremot en stallkompis som sett när hon red och hon hade tyckt att det var riktigt, riktigt trevligt fram till dess att hon skulle rida i höger galopp - då blev det diskussioner och det är ju inte så konstigt med tanke på att det alltid är höger galopp vi haft problem med. 
Hon såg ju oss vår första träning för Therese när Therese även red och hon sa det att det var ju 100% bättre nu, så förhoppningsvis får vi koll på den där galoppen relativt snart också eftersom det övriga gått så himla fort att få till.
 
Ingen håller tummarna mer än jag...