Dagens träning hos Ann 24/9 2016...

Lite sovmorgon fick jag idag när vi åkte iväg till Ann för träning. Det är två veckor sen vi var borta nu och tre veckor sedan hon såg mig rida, och då red jag ju SM så då var det ju inte träning på det viset.
Det blir intensivt denna veckan då Ann ska rida imorgon...så en riktig träningshelg helt enkelt och jag har verkligen sett fram emot det!!
 
Tingeling stod som ett ljus i transporten hela vägen fram och när vi kom fram så fick hon syn på Svante och Skabbe som var ute och skrittade men hon stod snällt när jag gjorde i ordning.
Jag skrittade fram tills dess att Ann kom ned till ridhuset. Skönt att få skritta fram ordentligt eftersom Tingeling inte hann ut i hagen innan vi åkte iväg. 
Hon kändes lite spänd idag men hon är ju ändå snäll. Hon reagerade dock lite när Skabbe tog sig ned i hagen utanför ridhuset, men det kändes mest som att det var för att hon inte såg vad det var utan bara hörde någon som gick utanför.
 
Idag fick jag börja med att skritta och trava på volt, och byta varv där hon bara ska följa med och ställa om utan att bli lång i formen - det kändes riktigt bra i det arbetet.
Sen fick jag rida rakt ut på fyrkantspåret och rida rakt upp på medellinjen och lägga in sex volter, tre åt varje håll. Så jag red upp och sen efter kanske femton meter så la jag första volten till vänster och sen fick jag rida rakt fram på medellinjen några steg och sen rida en volt till höger och så fortsatte jag så tills dess att jag hade ridit sex volter och medellinjen var slut.
En riktigt rolig och nyttig övning där jag fick öva på både att forma henne runt innerskänkeln men också rakrikta emellan. 
Efter det fick jag rida rakt upp på medellinjen men sen rida öppna antingen åt höger eller åt vänster (red åt båda hållen olika varv) och även där lägga in en volt emellanåt och sen fortsätta i öppna.
 
Oerhört nyttig övning och absolut en övning jag ska ta med mig och öva på. Oerhört skönt att få lite inspiration till övningar hemma.
Idag red jag ingen förvänd galopp alls eftersom Ann rider imorgon och hon då fokuserar på det. Så vi fokuserade på galopperna och fattningarna idag - ungefär så som jag jobbat hemma med andra ord.
Något som däremot var superskoj var att jag fick lägga mig på en åttvolt och rida som enkla byten vid X på volten - visst, det blev ju mer än tre steg skritt emellanåt men Tingeling var avspånd och taggade inte till så pass att jag inte fick kontakt med henne, och dessutom fattade hon faktiskt inte fel galopp en endaste gång i detta arbete!! 
Ett oerhört framsteg! 
 
Jag fick sen avsluta passet med att flytta henne undan innerskänkeln på volt i trav och sen efter det rida sluta på volt - oj, så jobbigt det var sa Tingeling men oj vad fin hon blev!! Helt plötsligt kom det dessutom sån där supertrav fast utan att hon blev lång och älgade på utan att vara påverkbar. Tänk när hon hela tiden orkar trava så här! Det kommer ju mer och mer även om hon inte riktigt orkar hela tiden...
 
Så himla nöjd med min fina, fina häst!