Dagens longeringspass 29/12 2017...

Idag fick det bli ett longeringspass dels eftersom hon vilade igår och jag förväntade mig en superpigg liten häst, och dels för att jag hade med mig vår nya sadel idag men eftersom jag inte hade hunnit ändra koppjärnet i den så ville jag inte sitta upp i den på henne med risk för att hon skulle tycka det var obehagligt med för smal sadel.
 
Jag började passet med att skritta fram henne och att hon då skulle följa mig, stanna när jag stannar, backa när jag backar, flytta undan åt sidan när jag ber henne om det osv.
 
När vi hade gjort det en stund spände jag in henne och longerade 
Idag fick hon rulla på en hel del i galopp. Jag trodde hon skulle vara sjövild till en början men det var hon inte alls.
Hon var riktigt avspänd redan från början och idag blev hon verkligen helt fantastiskt fin i vänstervarvet. Så himla rund och mjuk och avspänd! Fina lilla hästen!
Till höger var hon lite mer spänd och stel idag men även där kopplade hon av och blev rundare och mjukare i kroppen efter en stund.
Duktig liten häst!
 
Jag skrittade av henne för hand efter och precis som innan gjorde vi lite ledarskapsövningar.
 
Mycket nöjd häst på stallgången efteråt (och nöjd matte också förstås!).
Fina lilla hästen....det kommer bli så bra det här, det är jag övertygad om.