Veckan som varit...

Tingeling har känts riktigt, riktigt trevlig och fin hela veckan och jag har kunnat hålla mig till veckoplaneringen vilket har känts skönt.
 
Det känns som ett bra upplägg att fokusera vartannat pass på travjobb och vartannat pass på galoppjobbet.
 
I travjobbet har jag fortsatt lagt fokus på slutorna men för att inte få henne för spänd och upprörd i det arbetet så varvar vi med skänkelvikningar och öppnor som vi är mer bekväma med.
Tempoväxlingar i travjobbet är också något som jag jobbar med under dagarna med fokus på traven. Jag försöker som alltid vara noga med att hon ska kliva i och att jag ska tänka på takten.
 
Galoppjobbets fokus är övergångarna för att fortsätta stärka och sen att rida förvänd galopp på stor volt där jag ställer "åt fel håll" för att hjälpa till att balansera upp henne lite men också för att lösgöra och stärka ännu mer. Där börjar jag får bättre och bättre känsla hela tiden nu och även om vi ännu så länge inte orkar mer än kanske ett varv så är det oerhört trevligt det varvet och jag tänker som så att hellre en kortare sträcka som är med bra känsla och där hon inte blir lång och flack för att hon inte riktigt orkar utan då gör vi hellre fler korta sträckor med kvalité.
Vi lekte även lite med enkla byten ett av passen efter att vi ridit lite förvänd galopp. 
Där är utmaningen att få till bra övergångar till en avspänd skritt och inte skritta mer än tre steg. Inte helt lätt men övning ger färdighet även där och Tingeling uppskattade verkligen övningen. Roligt sa hon!
 
Jag har utmanat mig själv en del också, dels så har jag ridit utan spö några pass - måste ju träna på det också eftersom jag även om jag får dispens att tävla med spö som klassificerad handikappad ryttare vill känna att jag kan rida utan det. Och sen har jag även längt mina stigläder ett hål så att de är tillbaka till den längden jag har haft för några år sedan och som jag trivs bäst i. Hej träningsvärk efter den ändringen kan jag säga!
 
 
 
#1 - - Ebba:

Utmaningar är alltid bra att ge sig själv. Klarar man dem blir man alltid posetiv och vill göra bra! Så tänker jag iaf :)

Svar: Jag håller med och utmanar mig själv varje dag i stort sett. 😃
Jenny & Tingeling