Dagens ridpass 21/5 2018...

Idag gick vi ut i paddocken för ett ridpass där eftersom vi varit två dagar i ridhuset. Även om det var väldigt, väldigt varmt idag igen så var det ändå skönare att vara ute än inne.
 
Jag började med att longera henne och i longeringen såg jag till att hon fick jobba på och verkligen kliva i och framåt. Mycket energi i den lilla hästen när hon inser att hon inte bara ska samla sig...
Efter tio minuters longering satt jag upp och hon kändes fin även idag. 
Jag började med att skrittjobba med slutor och skänkelvikningar. Vid något tillfälle körde hon upp huvudet rakt upp men jag låg bara mjukt kvar med ställningen i nacken och höll om med skänklarna och då kom hon tillbaka till mig och kändes fin.
 
Jag red enligt vår läxa och red travjobbet på en stor volt som jag ökade och minskade och där jag ställde henne utåt när jag minskade volten och ställde henne inåt när jag ökade den. Svårt i höger varv till en början när jag skulle ställa henne till vänster och minska, åter igen så körde hon giraffstilen men hon studsade inte och jag var bara mjukt kvar med handen och breddade den lite och höll om med skänkeln och efter en stund kom hon tillbaka till mig även där.
Det märktes dock idag att det är svårare för oss ute då hon lättare tappar fokuset men jag kämpade på och fick en riktigt, riktigt trevlig känsla i traven. Galoppen däremot blev för svår idag så den la jag åt sidan efter två fattningar och fortsatte istället att fokusera på travjobbet.
 
Efter en halvtimme så kände jag att det fick vara nog eftersom det var så varmt, så då skrittade vi av på lång tygel ned till gröna banan och runt. 
Nöjd häst och nöjd matte.
 
Självklart fick hon en dusch efter avslutat ridpass och jag är så fascinerad över att hon fortfarande tycker att brunnen i spolboxen är så läskig så även om hon står i boxen så har hon full koll på var brunnen är och skulle aldrig ställa sig på den....