Dagens ridpass 11/2 2019...

Jag hade hoppats att med det varma tövädret som var igår (vi hade 4-5 grader varmt nästan hela dagen) så skulle det inte finnas någon snö kvar på ridhustaket som gav snöras idag, men jag hade fel....
Dock inga stora snöras som tur var och de flesta kom under tiden jag longerade innan jag satt upp.
 
Jag försökte vara lika auktoritär som Ann är vid longeringen - jag har märkt det att Florris respekterar mig inte lika mycket som Ann och då blir hon bekvämt i longeringen och tar inte i så som hon behöver göra för att longeringen verkligen ska ge den effekten jag vill åt.
Det ska jag jobba på och vi började idag!
 
Jag började med longering på lite mindre volt där jag kommer åt henne med pisken och när hon inte svarade framåt så petade jag på henne och fick en reaktion. Sen kunde jag jobba henne på den stora volten igen. Trav och galopp fick hon jobba i och hon blev lite flåsig även om hon inte blev alls lika svettig som efter passet i lördags.
 
Precis innan jag skulle sitta upp så var det ett snöras igen och då spände hon till och hoppade till men inget stort hopp utan mer på stället. Ingen panik alltså...
Jag satt upp och tänkte att ingen idé att skritta på långa tyglar idag, det sparar vi tills snörasen är över och hon är mer avspänd i grunden...så jag kortade tyglarna och skrittjobbade på vår älskade fyrkantsövning. 
Inga protester över att stoppa in ytterbogen idag i alla fall! Tjoho!
 
Eftersom snöraset precis varit så tänkte jag att det nog tar en liten stund innan nästa kommer, så jag gick över till att jobba med våra älskade trav - skritt - trav övergångar rätt så snart och jag började i höger varv eftersom jag då inte fastnar i vänsterhanden och har bättre koll där. 
Jag hade tur sen och tajmade in ett snöras just när vi var i en av skrittövergångarna, så jag satt kvar när det kom och kunde åter igen ge henne en upplevelse av att snöraset faktiskt inte var så farligt (och att matte inte åkte av då heller).
 
Fortsatte med våra övergångar och gick även över i vänster varv men tänkte då högerställning för att inte fastna i vänsterhanden och behålla henne kort på yttersidan - trevlig känsla även här!
 
Red några övergångar till i varje varv och sen avslutade jag medans vi båda var avspända och synkade.
Så jag satt kanske inte mer än 15 minuter på henne idag men jag longerade i 20 innan så hon fick ändå jobba av sig ordentligt.
 
Jag kände bara att det var bättre att vi båda får tillbaka självförtroendet än att vi sitter och rider långa pass bara för att...