Dagens träning för Ann 10/8 2019...

Dags för träning idag och jag hade en bra känsla inför den redan innan vi började. Redan i torsdags hade jag förmånen av att rida samtidigt som Ann tömkörde Skabbe vilket innebar att hon hjälpte mig...
Det blev ett bra pass och det kunde jag fortsätta rida på igår också, så känslan var som sagt bra inför dagens pass.
 
Övergångar till galopp och galopp är ju vad vi jobbar med just nu och även på träningen idag red vi en hel del galopp. 
 
Började dock i skritt och värmde upp med lite öppna tänk för att jag ska få koll på bogarna (herrejösses vad svårt det är!) och skänkelvikningar på diagonaler med övergång till halt någonstans på linjen. Inte helt enkelt för Florris blev lite konfunderad över vad vi höll på med för där brukar vi ju inte lägga in halt-övergång.
 
Travjobbet red jag sen på serpentinbågar till att börja med. Roligt att växla med det mot åttvolterna jag normalt brukar börja med för att känna att hon följer mig.
Sen red jag trav utmed fyrkantspåret men la in tre volter utmed långsidorna för att få henne mjuk i sidorna och få henne att följa mina tygeltag.
 
Kändes fin i det jobbet även om jag ibland tappar bogarna och fick ta något extra varv på någon volt för att hitta hem igen. Skänkelvikningar på diagonalen och där komma ihåg bogarna (igen!) och att få med bakdelen hela vägen - det är svårt men åh, vad roligt det är att rida!
 
Precis som i torsdags så red jag övergångar till galopp från både trav och skritt. Jag fick börja med högergaloppen och övergångar från trav. Trevlig känsla här och jag kunde komma intill med skänklarna ordentligt.
Vänstergaloppen var svårare från början precis som det varit nu sista tiden men jag försökte verkligen strunta i att hon körde giraffstilen och bara få henne att gå framåt och kliva på i galoppen. Fick till det även i galoppfattningarna från trav och från skritt blev det några riktigt, riktigt bra både fattningar och galopper. Från skritt har jag lättare att placera mig själv bättre i rätt balans, och då sitter jag bättre och får bättre koll.
När hon kör sin giraff så har jag ju en vana att bryta av för att jag känner det som att jag kommer att åka av då och det har hon lärt sig...men idag kände jag att jag kunde rida igenom det och då blev hon ju så himla fin!
 
I slutet red jag i trav ut med fyrkantspåret i lite öppna och red tempoväxlingar. Fin känsla då speciellt till vänster! Kunde till och med avsluta med galopp utmed fyrkantspåret till vänster i trevlig form och superbra känsla. Ingen galopp utmed fyrkantspåret till höger för idag kände jag att vi kom ett steg till i högervarv och då blev hon igen så där fjantig uppe på långsidan och det reder jag ju precis ut i trav men i galopp när jag är trött i slutet av träningspasset skulle bli för svårt, så sista högergaloppen fick bli på stora volten - men wow, superkänsla i den också!
 
 
Sååå nöjd med min fina tjej idag!! Det är verkligen inte lätt att rida men åh, vad roligt det är!
Tänk när jag blir ännu bättre på att ha koll på bogarna och allt annat - då kommer det här att bli hur bra som helst!! 
 
Älskade lilla hästen...