Dags för installning....

Jag tror att många nu börjar stalla in sina hästar för hösten efter att de har fått gå på sommarbete över sommaren. Visst, alla har ju inte sina hästar ute dygnet runt om somrarna men jag tror i alla fall att de flesta låter sina hästar gå och äta gräs någon eller några timmar per dag under sommaren.

Tingeling har ju gått på sommarbete dygnet runt sen första juni och nu i helgen är det dags för installning för hennes del. Tingeling är en sån där häst som helst av allt går ute hela dygnet, det märks på henne. Och jag tror att det beror på att hon tidigare gått på lösdrift.
Achilles däremot, han uppskattade verkligen att få komma in om kvällarna och kunde stå och vänta vid grinden om han tyckte att man tog för lång tid på sig innan han fick komma in. Han gick dessutom inte under de åren jag hade honom på bete dygnet runt utan han fick komma in om nätterna - också på grund av att han hatade alla småkryp och flugor osv. Han hatade småkrypen ungefär lika mycket som han störde sig på regn...
Tingeling verkar inte bry sig nämnvärt om regn men däremot så märkte jag i sommar att hon tycker att bromsen är jättejobbiga och flugorna är väl kanske inte heller dom roligaste eftersom dom envisas med att krypa in i ögonen hela tiden.

Till nästa hår har jag faktiskt tänkt köpa mig ett flugridtäcke att ha när bromsen och flugorna är som värst.
I somras när det var som värst med flugfän så fick hon ha på sig flugtäcke i hagen också och det verkade som att hon uppskattade det.

Men nu är ju snart flugorna borta för denna säsong och till helgen är det som sagt dags för höstens installning.
Även om våra hästar nu kommer in på stall så är de ändå ute länge i hagarna om dagarna - de går ut vid halv sju och kommer in så sent som möjligt beroende på väder.
Det är något jag verkligen uppskattar, att de är ute så länge som de är om dagarna. Detta eftersom Tingeling verkligen uppskattar att vara ute, och det är också en anledning till att jag valt att ha henne i en utebox istället för i en box inne i stallet. I uteboxen är hon ju utomhus även om hon står i boxen, och det händer saker hon kan titta på mer än vad det gör inne i stallet. Hon verkar stormtrivas och det är det viktigaste för mig.

#1 - - carolina - Tävling / Snyggaste sommarbilden:

Anmäl dig gärna till veckans blogg som är uppe nu!

#2 - - Bonnie:

sv: Hw är verkligen super! Har ett par amigo och rhino sen tidigare så nu tyckte jag att det var dags för ett rambo också;)