Idag var det dags...

Idag var det då äntligen dags för premiärpasset i RIDHUSET!!

Åhh, vad jag har längtat!
Jag kom till stallet lite innan Emelie idag så jag passade på att mocka åt båda hästarna och underbara Sari hjälpte mig att fylla vatten till båda hästarna! Det är verkligen helt otroligt vilka supergulliga stallkompisar vi har! Jag har känt mig sååå välkommen från första stund och både jag och Tingeling trivs redan!
När jag hade mockat färdigt så åkte jag upp till ridskolan och mötte upp Emelie och vi löste vårt anläggningskort för vårterminen och sen begav vi oss tillbaka till stallet igen.
Vi fixade höpåsar - och tänk, jag har äntligen börjat få tillbaka min "känsla" igen för idag måttade jag korrekt vikt på alla påsar!! Lite ringrostigt har det varit några dagar, men nu är känslan tillbaka! Haha!

Sofie och hennes familj kom strax efter och även Sofie skulle rida i ridhuset, så vi alla tre red upp dit tillsammans. Eller jag satt på Tingeling upp dit medans Emelie och Sofie promenerade - med det underlaget som är just nu så försöker jag mig inte ens på att gå dit upp. Dock satt jag av när vi kom fram eftersom jag inte ville rida igenom ytterdörren när jag inte visste hur hon skulle reagera första gången på nytt ställe. Tingeling var lite spänd först, men när jag sen satt av och stod bredvid så var hon cool som en filbunke igen. Hon är cool min häst!

Vi kom in och då var det flera andra privatekipage där redan. Jag klädde av oss och sen satte jag på gramanen idag. Det kändes som att det var läge för det eftersom hon dels har rätt rejält med överskottsenergi eftersom hon vilat nästan hela förra veckan och detta var det första ordentliga passet på rätt länge, och dels eftersom det var ungefär 6 andra ekipage i ridhuset - vilket innebär en rätt spänd Tingeling.
Och ja, hon var rejält spänd idag och hon frustade inte hur sig riktigt allt, men det kom några små korta frustningar efter ett tag i alla fall. Och bitvis så kändes hon så fantastiskt fin!
När hon bara slappnar av och inte funderar så mycket på vad alla andra gör så rör hon sig ju verkligen genom hela kroppen och det känns som att man flyger fram! Underbara lilla häst!
När vi hade ridit i en halv timme ungefär så gick tre ekipage ut från ridhuset så då var vi bara fyra kvar - och då slappnade hon av helt och var sååå trevlig!

Det blev inget komplicerat pass idag utan bara lite skritt och jogging på stora volter och mindre volter, en del öppna och skänkelvikning utmed långsidorna. Men mesta fokus var bara att få henne avslappnad i en ny miljö med så många nya hästar runt omkring sig. Hon skötte sig riktigt, riktigt bra!
Det var bara vid några tillfällen som hon hoppade på stället för att hon ville galoppera och inte riktigt ville förstå vad jag ville att hon skulle göra (trava rakt fram).

Nu hoppas jag verkligen att jag kan få ut Ann för en träning snart!! Om jag bara får sätta igång henne lite till så...

Det märktes åter igen att jag inte ridit ordentligt på ett tag för de var riktigt svårt till vänster idag. Bitvis ville hon inte alls ta min skänkel och så blir hon alldeles rak och stel och då spänner hon till, blir trippig och så blir det typ stopp. Men det är ju bara att jobba vidare. Jag fick till det lite grann i alla fall. Jag kände inte att det var läge till att börja ställa superhöga krav idag heller, för det var som sagt mest fokus på att vara lugn och avkopplad i en ny miljö med nya hästar.

Det är dock fascinerande hur vi nu ett tag har börjat komma tillrätta och kan rida mer och mer till höger men har svårare till vänster. Det har ju länge varit tvärt om. Det är ju i och för sig bra att hon växlar sida men det är lite frustrerande för mig eftersom jag är svagare i mitt vänsterben....

Sen blev det avskrittning hem till stallet igen i sällskap av Emelie/Rune och Sofie/Strazzo. Då var Tingeling där emot riktigt på tårna! Haha, knasfian!
Mys på stallgången och sen fick våra hästar kvällsmaten innan vi åkte iväg, övriga hade redan fått sitt.

#1 - - Q med ridtravare i fokus!:

Kul att läsa om eran tur till ridhuset =)



sv:Ridning är verkligen till hjälp för oss med problem.Jag vet inte om jag skulle vilja veta vilket skick jag skulle vara i om jag inte red och övade mina balans och koordination =/ lite läskig tanke faktiskt.

mvh/Q

#2 - - Kicki:

Kul att det funkade så bra! Påsktävlingar på Vällingby?