Dagens ridpass 30/12 2016...

Det blåste nästan storm idag igen, vi verkar helt klart vara inne i en sån period just nu...tur att taket på ridhuset är ordentligt fastsatt även fast det i de värsta vindarna låter rejält ifrån det....
 
Vi hade sällskap av tre andra ekipage idag men jag tyckte ändå att jag fick en helt okej känsla. Sen är jag ändå fascinerad över att vi har ett ridhus som är 20 x 60 och ändå så lyckas vi samla oss allihop på en radie av typ 10 meter ibland, haha! 
 
Tingeling vilade igår så jag värmde upp som vanligt med en hel del skänkelvikningar i skritt som jag sen även gick över till att jobba med i trav. I trav red jag även långsidor i öppna med eller utan volt under tiden i början av långsidan eller i mitten. Red även någon skänkelvikning "in i väggen" som vi inte gjort på länge.
I det här jobbet frustade hon ur sig en hel del, något jag verkligen uppskattar att hon gör för efter varje frustning känner jag hur hon slappnar av mer och mer.
 
Efter uppvärmning i skritt och trav gick jag över till att jobba med galoppen och vi började till vänster. Idag blev till och med första galoppen riktigt bra. Den brukar annars vara den svåraste och sen blir det bättre och bättre.
Hon hade överskottsenergi och var glad idag = glad häst som i galoppen skakar på huvudet och gärna springer på snabbare!! 
Jag kunde ju inte annat än skratta lite åt henne för hennes helt fantastiskt snälla "bus" hon gör med mig. Är nog inte många hästar man känner sig såååå trygg på när hon busar eftersom hon bara som sagt skakar på huvudet samtidigt som hon ökar galoppen lite. Inga problem att stanna henne är det heller...Bästa Tingeling som är som gjord för sin matte som har så dålig balans....
Efter några fattningar och galoppjobb till vänster så gick jag över till att jobba i höger galopp.
 
Jag trodde nog aldrig att jag skulle skriva det här, men jag ville aldrig sluta! Vilken känsla! Idag helt underbar inte bara i fattningen utan även i galoppen. Lugn, avspänd, kontakt och lagom framåt! WOW!
Ni som har följt oss från alla första början kanske kan ana hur stort det här är, men till er som precis börjat följa oss kan jag avslöja att vi har haft jätteproblem med höger galopp, har det överhuvudtaget gått att fatta höger så fick man vara glad om man inte bara studsade och kom man framåt så var huvudet som en studsboll....
Men inte idag. Idag kändes högergaloppen bättre än vänstern och jag hade önskat att jag hade kunnat orka rida minst en timme till. 
Älskade finaste, bästa Tingeling....
 
Efter galoppen så jobbade jag lite i skritt för att ge mig själv en liten paus och sen gick vi över till att avsluta med travjobb, och där är alltid målet att få känslan att jag bara kan "glassrida" utan att det är jobbigt, och även den känslan hade jag idag!
Jag avslutade på en volt där vi lekte med tempoväxlingar i traven, från symaskinspyttesmå steg till att kliva i ordentligt framåt med ökad trav känsla och allt detta utan att hon blir rak och stel och spänd. Hon ska hela tiden vara kvar hos mig mellan hand och skänkel med en mjuk innersida och lätt ställning i nacken.
Lyckades riktigt bra idag!
 
Så jag känner mig oerhört nöjd idag och ser fram emot vår träning imorgon!