Dagens ridpass 30/5 2016...

Även om jag bara tänkt longera idag så kunde jag inte låta bli att rida när jag kom hem och såg att det nya bettet hade kommit.
 
Det fick därför bli ett lite kortare och mindre ansträngande pass idag men jag ville verkligen känna på hur hon kändes med det bettet trots att jag inte är helt frisk från förkylningen.
 
Jag började med att skritta fram på långa tyglar runt hagarna och sen gick jag in en kort stund i paddocken. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om känslan, eller alltså känslan är att det är typ svårt att styra med det och det måste ju vara för att det inte alls är rörligt och de två parerstängerna gör dessutom att det ligger ännu mer still. Däremot så upplevde jag inte att Tingeling inte gillade det, jag tyckte till och med att hon kändes riktigt fin på det och framförallt i galoppen kändes det som att hon var lite mer stilla, sen om det var tack vare bettet eller för att jag verkligen försökte tänka på att "det du vill göra med handen kan du göra med benen" och därmed försökte rida mer med benen än någonsin, det vet jag inte.
 
Dock behövde jag göra en liten justering på bettet, för även om bettet är lagom brett så är Tingeling lite bredare om kinderna ovanför, så skänklarna satt väldigt, väldigt tajt där så jag tog hem bettet och såg till att Rickard hjälpte mig att böja ut dom lite. Ska testa igen så får vi se.
 
Så vi får se, jag kommer nog absolut vilja provrida på det fler gånger nu när vi fått till skänklarna så att de inte sitter så tajt att de riskerar att nypa Tingeling i kinden. Sen om känslan av att det är svårstyrt inte försvinner så kanske det inte är ett alternativ hela tiden i alla fall.
 
Hon kändes fin i dag i alla fall och avspänd och glad - och det var det viktigaste för mig.
 
Dessutom så passade jag på att matcha vår outfit dagen till ära när hon fyller år - plommonlila schabrak med bruna benskydd till bruna ridbyxor och plommonlila t-shirt.