Dagens ridpass 30/1 2018...

Jag är riktigt stolt över oss båda idag och jag känner verkligen att vi lär känna varandra mer och mer för varje pass nu. 
På ett sätt känns det faktiskt som att vi känt varandra längre än 6 veckor...
 
Eftersom hon vilade igår, och hade varit busig i hagen vid insläpp, så tog jag med mig inspänningarna och longerlinan in i ridhuset så att de fanns där om jag behövde dom.
När vi kom in så var det dock tre ekipage där inne redan, och då går det inte att longera, så jag satt upp direkt istället.
Florris var spänd och kände av sitt sadeltvång i början men jag försökte bara slappna av själv och få henne att slappna av. Jag kände inte någon stress alls utan tänkte det att vi skrittar ju tills hon spänner av och släpper ned mig på ryggen. Det tog faktiskt inte så jättelång stund.
 
Jag jobbade redan i skritten på samma sätt som jag sen även jobbade i traven, nämligen med favoriten att rida öppna på ena långsidan, volt och sen skänkelvikning "in i väggen" på nästa långsida för att sen avsluta med volt.
Älskar den övningen! Den får mig verkligen att rida med benen och komma ifrån handen. Och det tänkte jag på idag hela tiden, att inte få panik och fastna i handen när jag la på skänkeln och hon ökade lite. Hela tiden gummibandet i tanken...
 
Innan hon var helt avspänd så reagerade hon rätt stort för skänkeln och vid något tillfälle blev hon rädd föe något och la in rumpan under sig men jag gjorde ingen grej av det utan satt tryggt kvar (TACK min fantastiska sadel som ger mig den möjligheten!).
 
Efter några varv så kändes hon verkligen med mig och fokuserad på mig. Växlade då jobbet med att rida lite på en större åttvolt. 
 
Galoppjobbet kunde vi också nosa på idag eftersom jag tyckte jag fick henne rund runt min skänkel och att jag inte fastnade i innerhanden (skänkeln, skänkeln, skänkeln var tanken hela tiden).
Jag började till höger och fick till några riktigt fina fattningar från skritt. Härligt att känna att jag kan möta upp med innerskänkeln i fattningen och hon då inte flyttar in för ytterskänkeln.
Hon fick rulla på i galopp och jag kunde jobba med att forma henne runt min innerskänkel och få henne kortare i innersidan utan att fastna i handen. Superfin var hon och hon var så nöjd och frustade ur sig spänningarna. Mycket trevligt!
 
Vänstergaloppen hade jag det svårare med idag och det är ju för att jag har svårare med vänsterbenet. Jag gjorde några fattningar men det blev både fel galopp och lite jämfota hopp, så istället för att hon skulle bli för upprörd och något skulle hända så gick jag tillbaka till att jobba med travjobbet igen.
 
Superfin kändes hon och jag tänkte lite bogen ut på voltspåret i vänster varv, och fick en suuuperkänsla - så då gjorde jag en fattning ur det istället och den blev ju klockren så efter lite galopp sen så la jag ned och joggade av.
 
Såååå himla nöjd med oss båda idag!!
Älskade lilla Florris....