Dagens ridpass 9/9 och 10/9 2019...

Florris fick en lite lugnare vecka pga mitt ryggskott och har fått jobbas för hand blandat med lite vilodagar.
I måndags kände jag mig dock så pass bra att jag vågade mig upp på hästryggen igen och eftersom det regnade så gick vi in i ridhuset för första gången.
 
Jag longerade lite först eftersom jag inte suttit på henne på en vecka nästan och hon såg så fin och avspänd ut. Hon gillade verkligen underlaget i ridhuset!
Efter en stund satt jag upp och även då kändes hon avspänd över ryggen från början - så skönt! 
 
Det känns himla bra att det funkar så bra att kunna longera henne en liten stund innan jag sitter upp. Skönt både för henne och för mig!
 
Eftersom jag själv var lite ringrostig och dessutom osäker på hur ryggen skulle klara av ett ridpass så blev det inte något jättelångt pass och jag fokuserade på skritt - trav övergångar.
Hon blev lite spänd vid några tillfällen och försökte då bli "rädd" som hon ju gör då, men inga svårigheter för mig idag att parera upp det. 
 
Fin liten häst som bjöd sin matte på en mycket trevlig känsla bitvis! Fina lilla hästen!
 
I tisdags hade vi sällskap av Ann och Skabbe i ridhuset och eftersom vi hade sällskap och eftersom hon kändes så fin dagen innan så valde jag att inte longera först.
Lite sadeltvångsskänning hade hon när jag satt upp men det gick bra.
 
Övergångar blev fokus även detta pass men jag kunde då även lägga in några övergångar till galopp. Superfin till vänster just nu och lite svårare till höger igen...
 
Efter passet så skrittade vi ut tillsammans en jättetrevlig runda i skogen på andra sidan. Rundan avslutades med en mastodont backe (lång) nedför och Florris tyckte verkligen att det gick fruktansvärt långsamt nedåt bakom Skabbe, så pass att vi kom förbi honom vid ett tillfälle och då travade hon nedför hela vägen! Herrejösses vad jag trodde jag skulle ramla av, om inte i nedförsbacken så när vi väl kom ned och hon skulle stanna. Såg framför mig världens bockningsserie då - men det gjorde hon inte även om hon var väldigt på tårna.
Lyckades få henne att stå still tills Skabbe kom ned och vi kunde gå in bakom honom igen..
 
Det där är vårt nya mål just nu - att kunna gå upp och nedför den där backen utan att hon drar ned i trav!
 
I övrigt skötte hon sig superbra och jag var så nöjd över min lilla häst...