Svampar är grejen!!

Tingeling fäller som sjutton just nu!
Hon började för några veckor sedan och det fullkomligt rasar av henne just nu. Hon har redan satt rätt rejält med vinterpäls främst uppe på korset och snart ser hon nog ut som en lurvig ponny över hela kroppen.
Vitare än någonsin är hon också...finaste tjejen.
 
Precis som tidigare år så har jag märkt att just i fällningstider så är hon extra skavkänslig, och då får hon skavsår av sadelgjorden. Jag har testat allt under dessa år: lädergjord, neoprengjord, med fårskinnsludd, utan fårskinnsludd, osv.
För inte så länge sen fick jag tipset om att använda två tvättsvampar (en på varje sida där skaven är) och jag kände mig rätt skeptisk till att det skulle funka - men det gör det faktiskt! Lite skav har hon fortfarande fått, eftersom jag inte testade detta innan jag märkte att hon fick sina skav, men det är väldigt mycket bättre med svamparna! Man sätter dom alltså mellan sadelgjorden och hennes mage vid de ställena där skaven är. 
 
Den enda nackdelen är ju att det nog ser rätt roligt ut att man rider runt med två tvättsvampar vid sadelgjorden...hehe...men den bjuder vi på! Huvudsaken är att skavsåren inte blir värre!
 
#1 - - Irene:

SMART! Det ska jag också börja med - vilka svampar använder du ? Inte tvättsvamparna väl ? ;-))