Att täcka sin häst...

Den här årstiden är nog den årstid som jag tycker är svårast vad gäller att täcka hästarna. Tingeling har ju gått med täcke hela vintern och är helrakad (sista rakningen gjorde vi i januari) även om det nu börjar komma sommarpäls i massor.
Detta innebär ju att hon fäller rejält just nu och jag har vita hårstrån överallt! Men det är inte så att jag tänker klaga, för även om håren syns precis överallt så tror jag att det är en del av charmen att ha en vit häst.
Jag skulle inte vilja byta bort det för något i hela världen!

Nu är det ju rätt varmt om dagarna men på kvällar och mornar är det desto kallare. I dagsläget går därför Tingeling med ett ofodrat regntäcke på sig. När jag har möjlighet så tar jag även av henne en stund så att hon får gå naken om det är sol och varmt.

Till helgen sägs det att det ska bli kallare igen, så då kommer hon nog få sitt Rambo Duo med 100 grams fyllning på sig.
Jag vill inte att hon blir för kall och behöver gå runt och spänna sig för att hålla värmen och i dagsläget har hon ju inte heller fri tillgång till hö så då får man lägga på ett täcke. Jag är väldigt noga med att känna under täcket när hon kommer in så att det känns lagom svalt och inte för varmt, och så märks det tydligt på Tingeling också om hon gått runt och spännt sig. Det märks när jag sitter upp och rider.

Vad har ni för täcke på era hästar nu?

#1 - - Anonym:

Mondrian står med ett 200grams täcke med hals när det snöar och regnar efter som han extremt känslig för ryggen. Känner på honom varje dag och han är inte varm utan snare tvätt om.

När det ligger på 0gradigt på natten har han ett bucas regntäcke som e lite fodrat.

dom nätterna det är bra över 0 gradigt så står han endas med ett fodrat.

Faithen står med ofodrat Bucas och flice under nu när det snöar/regnar.

#2 - - Karoline:

Jag kör på mitt Rambo Duo med 100g, hon känns lagom under det.