Dagens ridpass 30/12 2014...

Älskade lilla häst! Det är fantastiskt roligt att rida på min lilla häst just nu!

Även idag höll vi till i paddocken eftersom det i natt hade kommit fem centimeter nysnö och det dessutom bara var någon enstaka minusgrad ute. Det gäller att passa på när man kan för sen när jag inte är ledig längre så blir det ju ridning på kvällstid och då blir det att vi håller till i ridhuset mesta tiden.

Tingeling var positiv idag också men även lite mer avspänd från början så känslan var redan från start mycket trevlig!
Hon kändes mjuk och lösgjord och jag kände det som att jag kunde fokusera mer på mig själv. Fokuserade hela tiden på mina händer - dels att de skulle vara stilla, dels att tygellängden inte skulle bli för lång men sen också att de hade rätt vinkel.

Jag fokuserade lite mer på slutorna idag och redan i uppvärmningen tänkte jag omväxlande lite tagen bakdel och sen flytta tillbaka den till normal placering.
Bara lite, lite så att Tingeling fick vänja sig och nosa lite på det så att säga.

Jag red åttvolter, serpentinbågar och skänkelvikningar genom att dels rida dom på diagonalen men även vända upp på medellinjen och sen skänkelvikning ut till långsidan igen.
Även i skänkelvikningen lekte jag med sluta-tänket och valde att växla över ställningen.

Avslutningsvis så red jag först en volt och sen följde jag fyrkantspåret och tänkte sluta på långsidorna. Där kom jag ihåg vad Ann sa till mig att inte ställa mer än jag flyttar in rumpan. Väldigt hjälpande så här när hon ska förstå vad jag menar.

Det blev nästan inget galoppjobb idag eftersom jag fokuserade så mycket på skritten och traven men imorgon ska jag fokusera mer på galoppen och då ska vi hålla till i ridhuset tror jag.

Hon var verkligen superfin idag och en ren njutning att rida - såna här pass vill jag ha alla dagar!