Dagens ridpass 29/10 2014...

Brr...ikväll var det kallare igen och även om det känns som att det är snorkallt på en gång så måste jag nog ändå säga att jag hellre har den här kylan än leran....
Tingeling var piggare idag än igår. Igår kändes hon lite loj samtidigt som hon var spänd och då fick hon bara jogga en liten stund på linan för att komma igång i kroppen.
 
Idag däremot så stod det ridpass på schemat och jag började på samma sätt som jag gjort tidigare dagar så att hon känner igen sig i upplägget.
Jag värmer upp en stund i skritt och rider på fyrkantspår, volter och diagonaler. Jag växlar ställning och rider öppnor och skänkelvikningar där det passar och är noga med att hon lägger sig i min ytterhand och är avspänd hela tiden.
Sen joggade jag fram på samma sätt och idag kändes hon lite seg till en början men jag lät henne bara rulla på och värma upp kroppen i sin takt. Hon kändes i alla fall väldigt avspänd i huvudet idag och det är alltid att föredra för då kommer ju kroppen med sen också när den är uppvärmd.
 
Efter traven gick jag över till att värma upp i galopp en del - den är ju så himla lösgörande att jag numera gärna vill lägga den i början av passet och sen rida de övningar jag vill träna på i trav efter galopparbetet.
Jag lät henne rulla på i galopp på både stora mittvolten men även något varv på fyrkanten då och då, och efter en stunds galopp så kom det några frustningar - ett säkert tecken på att spänningarna börja släppa och Tingeling slappnar av.
 
När vi värmt upp så gick jag tillbaka till att jobba lite i skritt igen och sen gjorde jag fattningar ur skritt där hon skulle ligga kvar i form i övergången. Inte helt lätt men det blev bättre efter några försök. Jobbade på samma sätt i båda varven. Hon blev taggad och så blev hon något för hög för mig och det är aldrig en bra kombination eftersom de två sakerna leder till att hon då blir spänd...
När hon blir sån så vill hon tyda allt till att det är galopp, så då gick jag över till att jobba i trav istället. Jag red en volt på kortsidan där jag tänkte lite, lite sluta på öppna delen och sen red jag rakt ut med fortsatt sluta tänk - och vet ni, till höger gick det superbra! hon var så himla fin! Avspänd, låg, rund och flyttade in precis lagom.
Till vänster var det svårare, där blev hon spändare och därmed högre i formen men jag fick efter några försök till en fin sluta på volten och sen några steg rakt fram. Man får vara nöjd med det lilla och man måste ju börja någonstans!
Vi har ju inte jobbat så mycket med slutorna så det är fortfarande väldigt nytt för henne.
 
Avslutade med lite galoppjobb igen sen och då kändes hon bättre i formen igen, så då avslutade jag.
 
Jag fick känslan idag av att hon nu börjar förstå det där med samling och sätter sig mer och mer på bakbenen och då orkar hon inte riktigt hålla kvar sig i form, och jag upplever då även att hon blir lite seg till och från.
 
Jag ser fram emot träningen på lördag och hoppas på att Ann kanske kan sitta på henne en liten stund om det skulle behövas.