Dagens ridpass 29/3 2016...

Lite lätt kaos...så kan jag kanske sammanfatta dagens ridpass ute i kvällssolen i paddocken tillsammans med tre andra ekipage...
Min häst var på tårna idag...och egentligen vet jag inte varför men jag misstänker att det är vårkänslorna som gör sig påminda ihop med hennes grej med att hela tiden ha koll på vad alla andra gör...Det resulterar i en Tingeling som blir spänd, stressad och försöker komma på själv vad det är hon ska göra.
Jag kände mig rätt uppgiven där ett tag - men det är ju bara att ta det här tillfället i akt och utnyttja det till fullo och hitta vad jag kan göra för att i dessa situationer komma in i huvudet på henne eftersom jag är helt övertygad om att det här är ett scenario som kommer att finnas på en framridning...
 
Jag började i alla fall passet med trav och skrittövergångar på vår älskade åttvolt. Jag gillar att Tingeling vet vad som väntar henne och därmed även förväntas av henne. När jag fick en bra känsla där så övergick jag till att rida skänkelvikningar utmed långsidorna men jag red dom då in mot kvartslinjen och sen ut igen och eftersom jag inte red dom så tvära så blev det en skänkelvikning in till kvartslinjen och sen en ut till spåret igen per långsida.
Här fick jag en riktigt trevlig känsla även om jag ibland fick lägga en volt för att hon inte skulle bli för rak.
 
Sen red jag rakt ut utmed spåret men la in volter utmed långsidan av varierande storlek. Även i det jobbet känns hon bitvis oerhört fin och det är ju så länge jag har koll på högerbogen - tappar jag högerbogen så tappar jag också den där supertrevliga känslan och hon flyter i väg och blir rak och inte med mig.
 
Efter första galoppen så var då tillfället där det blev rejält med kaos, och det trots att jag började med vänstergaloppen idag. Emellan fattningarna så gick jag idag ned i skritt för att verkligen komma igenom henne redan där även om jag sen gjorde de allra flesta fattningarna från trav.
Vid några tillfällen fick jag nästan sätta henne på rumpan i halt direkt från galopp för att hon när hon blir så där blir bara rak, guppig med huvudet och vill dra på och jag har inte balansen för att reda ut det riktigt så som jag skulle önska, nämligen genom att i det läget låta henne springa på då egentligen oavsett hur fort det går (för jag vet att underlaget håller för att rida fort).
 
Det positiva idag var ändå att känslan i högergaloppen är riktigt, riktigt trevlig och jag fick bara en endaste felfattning till höger i ett sånt här läge där hon är så spänd och på tårna - det är positivt!
 
Jag avslutade med skritt och travjobb på åttvolt med övergångar tills dess att jag kom in i huvudet på henne. Vi avslutade så som vi började passet - genom att skritta runt hagarna och paddocken....