Dagens ridpass 25/10 2016...

Efter snart sex år tillsammans har jag lärt känna min fina lilla häst och det är jag rätt glad över måste jag säga...Nyklippt igår vilket innebär att hon är kliig idag, och då blir hon hysterisk efter ca 20-30 minuters ridning beroende på hur ansträngande passet är. Så min plan var att rida ett kortare gymnastiserande pass på ca 20 minuter för att hålla henne "på rätt sida".
 
Eftersom det regnat hela dagen och fortfarande regnade lite så gick vi in i ridhuset där vi fick sällskap av två andra ekipage = spänd Tingeling till en början men jag lyckades vända det till att bli bra. Bara det är ju faktiskt ett gigantiskt framsteg numera att jag kan få henne så avspänd att vi kan komma till bra ridning även när hon är spänd som en fiolsträng i början. Sen att en del av den processen att få henne lugn innefattar att jag både pratar och småsjunger för henne, det är ju en annan sak och jag hoppas jag inte stör de andra som rider samtidigt allt för mycket då...
 
Jag värmde upp i skritt med att rida skänkelvikningar på diagonalerna och när hon är så där spänd så tar det sin lilla stund innan jag får komma intill med skänkeln och hålla om henne och får en sån där bra känsla i handen. Hon blir ju gärna hög, rak och kort innan då...
Men jag kämpade på och gav mig inte, och efter några gånger så släppte det och hon blev superfin!
 
Hon kändes lite avslagen rent överlag idag vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att hon fick sig ett rejält pass i söndags och igår var det inte heller jättelugnt med longering och galopp.
 
Jag fortsatte det lösgörande arbetet i trav och red dels några diagonaler med skänkelvikning men sen la jag mig på en åttvolt och red som på senaste träningen, dels med varvbyte hela tiden så att hon följde med mig men sen även att jag flyttade henne undan innerskänkeln och sen att jag red sluta på volt.
 
Superjobbigt sa Tingeling men det blir bättre och bättre och vi ska ju ta oss vidare så det är ju bara att kämp på!
 
Avslutade med några fattningar i varje galopp och här märktes det att hon var trött med lite träningsvärk för dels så kändes det aldrig som att jag fick ihop henne så där som jag vill få ihop henne till höger utan där blev hon gärna lång och flack, och så blev hon faktiskt lite tung i handen just för att hon var så lång....
Det trodde jag väl aldrig att jag skulle skriva att hon var...