Senaste dagarnas ridpass...

Både torsdag och fredag höll vi oss i ridhuset eftersom det antingen regnade på tvären eller så var paddocken för blöt efter att det hade regnat på tvären...
Såna dagar måste jag säga att jag uppskattar att vi har ridhuset att gå in i och fortfarande kunna rida ordentligt. Jag är rätt övertygad om att även Tingeling tycker det är helt okej med ridhuset sådana dagar...
 
Båda dagarna har vi dessutom fått öva på att rida ihop med andra. Det var ett tag sen vi gjorde det och det märks på Tingeling eftersom hon då till en början är spänd som en fiolsträng med följd att jag inte får komma intill med skänkeln utan att det ska studsas lite och hon blir rak och hög...
Numera får jag inte panik när hon blir sån utan jag börjar mina pass så som jag alltid börjar dom numera, med mycket skänkelvikningar på diagonaler, flyttar henne undan innerskänkel på volt för att sen ändra och rida sluta på volt osv. Och allt det här gör att jag ju tvingar till mig att få komma intill med skänklarna och att hon får något att tänka på och dessutom värmer upp kroppen och blir mjuk i sidorna.
Det brukar inte ta lång tid efter att hon slappnar av som hon börjar frusta ur sig de spänningar hon dragit på sig.
 
Jag är grymt nöjd över att det som sagt går att rida ur spänningen och faktiskt komma till bra ridning även när hon är spänd och då kunna rida i alla gångarter.
På torsdagen så hann vi även få lite tid helt ensamma i ridhuset och då passade jag faktiskt på att testa att rida lite förvänd galopp. Till vänster går det ju riktigt bra, inte så förvånande eftersom vi faktiskt haft rätt bra koll på den ett tag nu. Till höger fick jag till det någorlunda men där blir hon ju högre och mer storgalopperad när det blir den förvända - och då gäller det för mig att inte fastna i det utan att fortsätta rida på samma sätt.
Jag lyckades få till ett varv på en stor volt i alla fall till höger, så det är jag faktiskt oerhört nöjd med. 
 
I fredags blev det ingen förvänd galopp utan bara ett vanligt pass med övergångar som fokus.
 
I lördags fick hon en välförtjänt vilodag i det fina vädret och jag och Rickard passade på att fixa det som behövdes utomhus hemma med att köra iväg skräp osv.