Sadeldjungeln...

Det här med sadeldjungeln är verkligen inte lätt som många av er med häst säkert vet...
Det är en större utmaning än man tror att hitta en sadel som både häst och ryttare trivs i och som passar båda. Ofta tycker jag att det är så att man hittar en som passar ryttaren eller så passar den hästen...
 
Tack vare underbara Anna som lånat ut sin sadel till oss för att se om den kan passa Florett (att den passade mig konstaterade jag ju redan när jag red på Svante tidigare) så har vi nu faktiskt hittat vår sadel. 
Florett känns avspänd redan från början i den och verkar gilla den precis lika mycket som jag själv gör - oerhört skönt att hon känner så med tanke på att hon har lite sadeltvång.
 
Jag har själv verkligen fått en aha-upplevelse till hur mycket sadeln faktiskt gör för att mig själv också. Jag vet att Ann sagt det till mig tidigare redan under åren med Tingeling att jag skulle ha en sadel med bättre stöd...men jag har inte velat ta in det tror jag. Men nu kan jag bara känna att jag ska ha så mycket stöd som det bara går - och jag är såååå glad över att ha hittat VÅR sadel begagnad nu. 
Det blir en likadan som Anna har fast i svart, nämligen en Bates Innova Mono + Cair.
 
Den var inte helt enkel att hitta begagnad (vilket man nog ska se som positivt för det innebär ju att man helst inte byter ut den om man har den plus att den inte funnits i så många år heller, vilket också kan vara en förklaring till att den inte finns så mycket begagnat).