Dagens träning för Ann 28/4 2018...

Jag älskar min lilla häst...wow, vilken känsla hon ger när hon och jag jobbar tillsammans...
Vi började dock passet så som det har gjorts de senaste två veckorna - med lite test från Floretts sida för att se om jag verkligen är seriös med att hon ska gå framåt även i vänster varv och om hon verkligen måste gå in i vänsterhanden och ta min vänsterskänkel. 
Känns så skönt att efter den senaste tiden inte känna panik i den situationen utan att jag ligger kvar med vänsterskänkeln och väntar ut henne. En diskussion hade vi innan Ann kom in i ridhuset och sen hade vi en i början av träningspasset men sen gick hon som tåget hela tiden.
 
Åter igen fick jag rida en superbra övning som hela tiden fick mig att rida och att hela tiden växla vilken hand Florett skulle ligga i och jobba med att få henne mjuk i sidorna. 
Jag fick rida en volt på kortsidorna och sen vända upp på medellinjen i volten och rida sluta på hörnlinjerna ut mot långsidorna, och när jag kom ut på långsidan så fick jag rida rakt fram.
Superbra övning!! 
Vi började i vänster varv och där hade vi som sagt en diskussion i volten först men hon gav sig faktiskt snabbt och sen var hon så himla fin. Kändes oerhört skönt att ha en plan för om hon skulle bli testig när vi sen red övningen i höger varv och då skulle rida vänster sluta ut mot långsidan - men den planen behövdes aldrig för hon var verkligen superfin!
 
När jag hade ridit den övningen några gånger så fick jag lägga in galopp på stora mittvolten och det är ju verkligen helt fantastiskt vilken känsla hon ger min lilla häst i alla gångarter just nu. 
I galoppen hade jag inga problem alls heller, inte ens i vänstergaloppen utan hon var så himla fin. Lite låg i formen på slutet men jag har hellre det än att hon kör upp huvudet och blir som en giraff...
Såååå kär i min fina lilla häst...
 
Jag fick även rida rakt ut utmed fyrkantspåret och göra fattningar på rakt spår och även avsaktningar på rakt spår. Idag red jag även några diagonaler i galopp där vi la avbrottet när man kom ned till långsidan - sååå roligt att sitta på en häst där jag känner att jag själv kan välja tempo och att ingenting ändras bara för att vi rider rakt fram. 
 
Idag fick jag åter igen en sån där känsla av hur bra det här kommer att bli med mer tid. Jag har verkligen hittat en häst som passar mig och min ridning, som inte påverkar min sits negativt och som är lagom framåt och lyhörd...inte ens när hon frustar ur sig så är det så att jag känner att hon drar mig ur sadeln...
Att jag dessutom vant mig snabbare än jag trodde vid hennes stora trav (som hon ju egentligen inte behöver gå i utan vi försöker få henne att trava mindre) är också helt otroligt.
 
Ja, idag bjöd hon verkligen på hela sitt register kändes det som...från att vara ett ifrågasättande sto till att bjuda på den där superfantastiska känslan som bara hon kan ge...älskar min fina lilla häst!!
Och så är jag för alltid lika tacksam över att ha Ann på marken som kan lotsa mig till att bli en så mycket bättre ryttare!! Jag vet inte vad jag skulle göra utan henne faktiskt...