Dagens träning för Ann 8/12 2018...

Två veckor sedan senaste träningen och det märktes även om jag tycker att vårt utgångsläge var väldigt mycket bättre än vad det var för två veckor sedan. Florris var inte alls lika sur på mig från början och sparkade faktiskt inte mot skänkeln en endaste gång idag. Sen att hon var rätt oloss och fick mig att verkligen få slita i vänster varv var också ganska väntat även om hon faktiskt känts rätt fin till vänster...men det är ju bra att hon skiftar varv som hon tycker är jobbigt!
 
Jag skrittade fram och började med att jobba lite med skänkelvikningar på diagonalerna i skritt. Efter det så joggade jag fram och jobbade på en åttvolt där hon bara skulle följa mina ledande tygeltag och forma sig runt innerskänkeln. I det jobbet fick jag även lägga in övergångar till skritt.
 
I trav fick jag sen jobba med att rida upp på medellinjen, in i skänkelvikning ut mot halva långsidan och sen fortsätta i öppna på återstoden av långsidan, och så samma sak igen på nästa kortsida. Ett smart sätt att använda sig av diagonaler och rida sidvärts utan att byta varv hela tiden. 
Tänk att det ska vara så svårt att få tag om den där ytterbogen! Men när jag får tag om den så känns hon ju helt fantastisk!! 
 
Jag fick sen rida övningen med volter utmed medellinjen men idag fick jag variera den lite och verkligen känna efter att hon var rak där emellan, så jag fick rida upp och rida en volt, på medellinjen fick jag sen göra avbrott till skritt och skritta rakt fram några steg, göra övergång till trav och lägga en volt åt andra hållet. Ungefär tre volter i varje varv fick jag plats med på medellinjen.
Och oj, vad nyttigt det är att få känna hur sned hon faktiskt är! Rakriktning är sååå viktigt och sååå svårt!
 
I galoppen fick jag verkligen kämpa idag - ett riktigt slitjobb framförallt i vänster varv idag och det var till vänster jag fick börja. Jag gav mig verkligen inte och till slut fick jag en supertrevlig känsla - men oj, vad jag tycker att det är svårt när hon biter sig fast och kör upp huvudet...
Idag fick jag rida en hel del galopp - skritt - galopp övergångar och Florris tycker ju att det är helt fantastiskt roligt!
 
Som avslut så fick jag rida galopp - trav - galopp övergångar och där kändes hon riktigt fin!
 
Sååå nöjd med min fina lilla häst som kämpar på så himla bra!! 
Jag är rätt nöjd med mig själv också faktiskt, om jag får säga det...Jag känner hur jag utvecklas hela tiden med Florris och det är så himla roligt!