Snöras och träning....

Ja ni, när det töar så blir det snöras från ridhustaket....
I fredags resulterade det i att jag åkte av. Florris var ändå rätt lugn i just avtrillningsögonblicket och hade det varit Tingeling jag satt på hade jag kunnat klamra mig fast, men eftersom jag vet att det troligtvis skulle ge Florris lite panik så valde jag att istället släppa och falla.
 
Satt upp igen och då var hon superspänd. Självklart ramlade jag dessutom av i vänstervarv och ungefär på samma ställe som senast - så den punkten var nu rätt farlig spelade Florris på...
Jag var så glad att Ann var i ridhuset och kunde se till att jag kom till ridning efter. Jag satte mig på en volt och red i höger varv och red övergångar, ungefär tio stycken eller så på ett varv mellan skritt - trav - skritt. Hela tiden att hon skulle ha fokus på mig.
Sen bytte jag varv och fick även en bra känsla till slut där också...
Då avslutade jag.
 
I lördags var det dags för träning igen och precis som på fredagen så var det ju snöras...och även om jag började med att longera så var Florris superspänd och jag kände mig inte alls trygg nog att sitta upp. Men Ann hjälpte mig longera en stund till och såg till att Florris verkligen fick jobba igenom och bli rätt trött innan jag satt upp.
Jag är så glad över att Ann pushar mig i de här lägena...
Jag fick sitta upp och rida i skritt och trav och övergångar där emellan och även om det även då kom ett ras så satt jag kvar den här gången och kunde på så vis avdramatisera det lite både för Florris och för mig själv. 
 
Jag tycker verkligen att det är fruktansvärt svårt att hålla mig avspänd och kvar i min position sådana här gånger....
 
Jag känner att självförtroendet och förtroendet för Florris fått sig en liten törn efter dessa två avtrillningar inom två veckor, och just därför är jag så glad och nöjd över att Ann tvingade upp mig igen nu när det åter igen var snöras och risk för avtrillning och att jag då dessutom INTE ramlade av.
 
Inte något av våra bättre träningstillfällen men ibland är det det mentala som behöver jobbas med mer än något annat.